Sambåndet-suksess i 2005

  I VEKST: Sambåndet hadde i fjor en netto opplagsøkning på 413. Det er redaksjonen godt fornøyd med. Fra venstre: grafisk designer Torunn Hvale, journalist Kristin Tonning-Olsen, redaksjonsleder Egill J. Danielsen og medieleder Kjell Hauan. FOTO: BJARTE HAMMER AARLAND Av Egill J. Danielsen  – Det er mange år siden Sambåndet har fått et så høyt antall nye lesere, konstaterer […]

Sambåndets redaksjon...  
I VEKST: Sambåndet hadde i fjor en netto opplagsøkning på 413. Det er redaksjonen godt fornøyd med. Fra venstre: grafisk designer Torunn Hvale, journalist Kristin Tonning-Olsen, redaksjonsleder Egill J. Danielsen og medieleder Kjell Hauan. 
FOTO: BJARTE HAMMER AARLAND

Av Egill J. Danielsen 

– Det er mange år siden Sambåndet har fått et så høyt antall nye lesere,
konstaterer medieleder i ImF, og redaktør i Sambåndet, Kjell Hauan.
Av de 749 nye abonnementene som ble tegnet på ImF-bladet i fjor, er 406 betalende abonnenter. De resterende 343 får bladet gratis. Gratisabonnentene utgjøres hovedsakelig av nye faste givere til ImF, som alle får Sambåndet for kr 0,- første året.

God respons
 
Kjell Hauan knytter de gode tallene til fornyelsen av bladet, som ble lansert i april i fjor. Sambåndet fikk da helt nytt utsende, samtidig som journalistikken ble fornyet med blant annet temastoff og større vekt på bilder.
 – Responsen har vært nesten forbausende bra på vitaliseringen av bladet vårt. Mange abonnenter sier de leser det grundigere, og at kommunikasjonen treffer bedre. Dessuten har mange nye lesere oppdaget Sambåndet, sier medielederen.
Han erkjenner at oppmerksomheten rundt fornyelsen nok bidro til at det var lett å markedsføre bladet i fjor. Den drahjelpen har man naturlig nok ikke hvert år.
– Vi opplevde en positiv bølge, og vil gjerne takke alle som hjalp oss med god omtale og med å skaffe nye abonnenter. Fjoråret var slik sett en festreise. Det blir nok litt mer utfordrende i 2006. Nå begynner hverdagen, kan man si. Vi trenger fortsatt all den hjelp vi kan få fra fornøyde lesere, sier Hauan.
Han legger til at svært få har reagert negativt på nye Sambåndet.
– Enkelte lesere har gitt uttrykk for at det var uvant med Sambåndet i såpass forandret drakt, men også blant disse har de fleste tatt det sporty, sier Hauan.

Netto økning
Frafallet av abonnenter er likevel betydelig. Hauan opplyser at Sambåndet har mange eldre lesere, og det gir alltid høy «naturlig avgang». Dersom man trekker antall avsluttede abonnement fra antall nye, står bladet igjen med en netto økning på 413 abonnenter i 2005.
– Det medfører en økning i opplaget på mer enn åtte prosent, noe vi synes er et veldig bra resultat, sier han. 
At Sambåndet i fjor hadde en positiv opplagsøkning, er et brudd med en negativ trend som har vart lenge.
Som mange andre misjonsblader har ImFs organ hatt en dramatisk nedgang i antall abonnenter de siste 20-30 årene. Fra et opplag på over 15.000 i glansdagene i 50- årene har pilen pekt jevnt nedover. Tallet var i ferd med å synke under 5000 i begynnelsen av fjoråret. Så snudde det altså, og opplaget ligger nå på rundt 5500.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.