Ærlig om reklame, sex og tro

  KRISTENT JENTEBLAD: – Vi vil avsløre noen av de skapte medieidealene, sier Kristine Øyvang i Famile & Medier som har vært med på å skape denne spesialutgaven av Ny Horisont. Bladet har også en guttedel med egen framside. Bladet utfordrer mange av oppfatningene som tenåringer ofte har om identitet, kropp, sex og kjærlighet, melder […]

   KRISTENT JENTEBLAD: – Vi vil avsløre noen av de skapte medieidealene, sier Kristine Øyvang i Famile & Medier som har vært med på å skape denne spesialutgaven av Ny Horisont. Bladet har også en guttedel med egen framside.

Bladet utfordrer mange av oppfatningene som tenåringer ofte har om identitet, kropp, sex og kjærlighet, melder Familie & Medier i en pressemelding.

– Tenåringer leter etter svar på hvem de er og hvordan de skal oppføre seg. En del av svarene henter de ubevisst fra blader, reklame og musikkvideoer. Tenåringer bruker i gjennomsnitt syv timer i kontakt med ulike medier hver dag. Hvis man måler seg opp mot mye av det de kommersielle mediene viser, føler mange at de faller gjennom. Vi vil bidra til å avsløre noen av de skapte medieidealene, lytte til tenåringene selv – og dessuten tale med en annen stemme enn det mye rundt oss gjør, sier prosjektleder Kristine Øyvang i Familie & Medier.

Spesialmagasinet er trykket i 9000 eksemplarer og er et samarbeidsprosjekt mellom ungdomsmagasinet Ny Horisont og den kristne medieorganisasjonen Familie & Medier. Magasinet vil distribueres til alle Ny Horisonts abonnenter og på diverse stevner i sommer, samt brukes som ressursmateriell på Familie & Mediers tenåringsseminarer. Målgruppen for bladet er tenåringer, og tematikken som tas opp er knyttet til medier, selvbilde, forbilder og kristen tro.

Bladet har en jentedel og en guttedel. Jentedelen av bladet inneholder blant annet intervjuer med flere redaktører fra jenteblader, om mote og retusjering i reklamebransjen og møte med mange slags drømmedamer. Guttedelen byr på et intervju med Håvard Lilleheie, programleder i ”Manshow”, om de maskuline kjerneverdiene, samt prest og forfatter Knut Tveitereids betroelser og lærdommer fra pornosurfing på internett.

– Å lage et blad om hvert kjønn er utfordrende. For vi kan ikke unngå generalisering og stereotypier. Egentlig hadde hver enkelt tenåring fortjent et helt eget spesialnummer. Likevel har vi tatt sjansen. For gutter er gutter og jenter er jenter – og vi ser verden litt likt, sier redaktør Øyvind Gustavsen i Ny Horisont i pressemeldingen fra Famile & Medier. SAMBÅNDET

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.