Lokalnytt på eget web-tv

 NYHETSFORMIDLER: Buss & Media har startet lokaltv-kanal på web-tv. Responsen har vært veldig god, sier redaktør Jon Ingar Kjenes. – Den største utfordringen er å sikre økonomien slik at vi kan få en større trygghet for framtiden, sier han. FOTO: BUSS&MEDIA(FOTO:BUSS & MEDIA) Av Vilhelm Viksøy – Vi har små ressurser med liten stab og […]

  
NYHETSFORMIDLER: Buss & Media har startet lokaltv-kanal på web-tv. Responsen har vært veldig god, sier redaktør Jon Ingar Kjenes. – Den største utfordringen er å sikre økonomien slik at vi kan få en større trygghet for framtiden, sier han. FOTO: BUSS&MEDIA
(FOTO:BUSS & MEDIA)

Av Vilhelm Viksøy

– Vi har små ressurser med liten stab og lite penger, men de som er med har lagt ned et stort arbeid for å få dette til, sier Jon Ingar Kjenes, ansvarlig redaktør for TV-Nordhordland (TV-NH). Det nye tv-prosjektet er en videreføring av visjonen som låg bak etableringen av Buss & Media i 2006.

Ungdomsarbeidet fra den gang, har vokst seg gradvis større og sakte men sikkert tok visjonen om egen tv-kanal form. Onsdag 21. april var de på luften for første gang og med daglige oppdateringer og et besøkstall på 1500 på de beste dagene, er han godt fornøyd med
den første tiden.
– Vi er i gang og det er en god begynnelse, og tilbakemelding fra folk har vært svært positive, sier Kjenes.

Lokal-tv.
Målet med sendingene er todelt. Det ene er å formidle gode historier fra kristennorge, men like mye handler det om å være en positiv aktør i lokalmiljøet og formidle de gode lokale nyhetene.
– Og der vil vi ikke bare referere hendelser, men vi vil bak nyhetene og møte personene. Vi ønsker å være en annerledes nyhetsformidler som er opptatt av mennesker og historiene bak, ikke bare hendelsen i seg selv, sier Kjenes.

For å nå bredest mulig ut, har de også inngått en gjensidig samarbeidsavtale med Avisa Nordhordland: TV-Nordhordland sine saker publiseres i nett-avisen og avisen bruker TV-NH sin web-plattform til å publisere sine egne videosaker. I tillegg har avisen en fast spalte med oversikt over de siste publiserte nyhets-sakene på nett. Dette er et samarbeid begge parter
er godt fornøyd med.

Overrasket.
– Da Jon Ingar Kjenes tok kontakt med oss syntes vi ideen deres om web-kanal var veldig spennende. Internett er det nye, store formidlingsområdet, og der var vi dårlige. Dette ville gjøre våre egne nettsider bedre og gi oss en ekstra dimensjon, sier Atle Vaage, redaksjonsleder i Avisa Nordhordland.
Han er godt fornøyd med samarbeidet så langt og positivt overrasket over kvaliteten på produktet fra ungdomsgjengen.
– Vi gikk inn i dette med små forventninger og begge parter var enige om at vi måtte prøve oss litt fram. Det som har overrasket mest, er responsen vi har fått på denne satsingen fra folk. Den har vært stor, sier Vaage, som skryter av samarbeidsklima med Kjenes og hans folk.

Sikre økonomien.
Arbeidet rundt TVNordhordland er på samme måte som i Buss & Media i stor grad basert på frivillighet. I tillegg til Jon Ingar Kjenes som daglig leder og redaktør, har de en heltidsansatt
journalist i Ingvild Førde Flatøy. Økonomien er derfor den store utfordringen – og begrensningen.
– Dersom vi greier å sikre økonomien, frigjør vi både tid og krefter til å produsere mer stoff. Da vil også muligheten bli større til å publisere mer kristen-relatert stoff enn i dag, sier Kjenes.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.