Sambåndet

Tirsdag 19. juni 2018
RSS
Dette bildet av Harry Valderhaug (t.v.) og Johan Halsne vakte stort engasjement på Facebook - og ble dermed vist fram for mange.

Hva lar du deg engasjere av?

Og hva kan dine klikk og kommentarer på Facebook bety for andre?
Les NETTKOMMENTAR av Kjetil Fyllingen

Av Kjetil Fyllingen KOMMENTAR . Publisert 27. mai 2015.

NETTKOMMENTAR: Som nettkonsulent er jeg opptatt av å observere hva det er som skaper engasjement når noe blir publisert på ulike facebooksider, og jeg er inne som administrator på ganske mange ulike sider, så jeg kan lese statistikk i timevis dersom jeg skulle ha lyst (og tid til det).

Du får ikke med deg alt

Du tror kanskje at dersom du har likt en facebookside (som for eksempel ImF-UNG eller omGud.net) så får du automatisk med deg det disse sidene publiserer?

Slik er det ikke.

Det vi kaller ”organisk rekkevidde” på en oppdatering fra en facebookside, har gått dramatisk ned de siste årene. Nå kan den være nede i bare noen få prosent.

Så når ImF-UNG legger ut en oppdatering på sin side, som har snart 2000 likere, er det kanskje bare 100 personer som får dette med seg i sin feed (nyhetsstrøm).

I alle fall dersom det ikke er noen som blir engasjert av innlegget, slik at de liker, kommenterer eller deler saken.

Facebook vil at vi skal betale

Det er ganske forståelig at Facebook ønsker at vi skal betale for å få en større rekkevidde på det vi legger ut. Derfor betaler vi av og til litt for at visse oppdateringer skal nå ut til flere. For ImF-UNG gjør vi ofte dette når vi publiserer en ny andakt på preik.tv. (Da når vi ca 5-6 tusen personer).

Noen saker engasjerer mer enn andre

Men dersom en sak som blir publisert, skaper stort engasjement blant de som liker siden, blir situasjonen en helt annen.

Er det mange som liker, kommenterer eller deler en sak, forteller dette Facebook at her er det en veldig viktig og bra sak, og så blir den saken sendt ut til mange flere.

Å like en sak er bra. Kommenterer du, er det enda bedre, og tar du den helt ut og deler den videre på din egen profil, er det veldig bra. Jo flere som gjør dette, desto flere får med seg den opprinnelige saken.

Så hva er det som skaper engasjement?

solbrillerEt kommersielt eksempel kan være en ”solbrille-sak” som en butikk delte litt før påske. Den skapte et enormt engasjement (fordi mange ville vinne noen tøffe solbriller). Den oppdateringen ble sett av over 600 000 personer.

 

Et eksempel fra Ung Misjon

lysrørFor litt siden publiserte Ung Misjon et bilde av kretslederne som jobbet med å bytte lysrør (eller noe i den dur) på kontoret. Et flott og humoristisk innlegg som skapte bra med likes og kommentarer. Dette ble sett av nesten 2000 personer, noe som er veldig bra for en side som har 491 likere i utgangspunktet. Her kan vi lære at det er lurt å legge ut humoristiske glimt fra hverdagen i misjonen. Tipper mange i misjonen kan bli flinkere til å gjøre det!

Hva med Natt til 1. mai?

1maiJeg synes jo det er litt trist at andre oppdateringer fra Ung Misjon, som den om et veldig flott arrangement som Natt til 1. mai, eller en veldig bra andakt fra preik.tv, ikke får i nærheten av samme engasjement. Og kjenner jeg ”misjonsfolket” på Facebook rett, er det ikke det at de ikke liker et sånt flott arrangement for ungdommen. Eller at de ikke fornøyd med andakten til Sverre Bøe. Men av en eller annen mystisk grunn blir det ikke like stort engasjement av slike oppdateringer.

Dette handler ikke bare om Ung Misjon sine oppdateringer, men jeg ser samme tendensen på de aller fleste sider jeg jobber med.

Hva er årsaken?

Er vi for dårlige til å skrive kreative tekster og ta artige bilder?

Det kan sikkert være, vi kan alltid bli bedre.

Kan det være at en ikke er klar over hvor viktig det er med engasjement for at andre også skal få se oppdateringen – at en ikke er bevisst på å kommentere eller dele slike saker?

Eller er det flaut å like slike saker på Facebook?

Jeg håper inderlig at det ikke er det siste!

Vi må ikke la oss lure til å privatisere troen vår av de som mener at tro er en privatsak.

Jesus sa «gå ut», og jeg håper vi både går ut i hverdagen og ut på nett med den gode nyheten om Jesus. For blir ikke nyheten delt, er den ikke god…

Hvem er du på Facebook?

Jeg vil oppfordre deg til å se andakten til Ingrid Kvam Steinshamn på preik.tv der hun utfordrer deg til å tenke gjennom hvem du er på Facebook.

”Hva om du sier du er kristen, tror på Jesus, men det er ingenting på Facebook-siden din som forteller leseren at Jesus er en del av livet ditt… Er det troverdig?”

Hva tenker du om dette?

2 Comments »

  • 1

    Petter Olsen

    4. juni, 2015, kl. 11:04

    Det er ikke bare artige bilder og «lik siden vår så får du…»-poster som engasjerer folk på sosiale medier. Det har også vi i Sambåndet gode bevis på.

    27. mai publiserte sambåndet.no en kommentarartikkel av nettkonsulent Kjetil Fyllingen i ImF-Ung. «Hva lar du deg engasjere av, og hva kan dine klikk og kommentarer på Facebook bety for andre», spurte Fyllingen. Han viste eksempler på at poster på Facebook der man blir bedt om å like en profil mot å f.eks. delta i en trekning av en gave, eller artige bilder, ofte er de som får flest «klikk». Og som nettkonsulenten ganske riktig påpeker, fungerer Facebook slik at jo flere som liker, kommenterer eller deler en oppdatering, desto flere viser Facebook den fram for (regnestykket som styrer dette, kalles algoritme, og den gjør Facebook stadige endringer i). Algoritmen fungerer altså slik at slett ikke alt av det du legger ut på Facebook, blir synlig for vennene dine.

    For et nettsted som sambåndet.no er Facebook av stor betydning. Ved å legge ut lenke til sakene våre der, og skrive litt om dem, oppnår vi en langt større utbredelse enn vi ellers ville ha fått. Og jo flere som liker siden vår (!), desto flere har vi mulighet for å nå med gode saker.

    De aller fleste av sakene våre på sambåndet.no oppnår fra 15 delinger og oppover. I fjor oppnådde alle de ti mest leste sakene våre godt over 100 delinger på Facebook. Rekorden var 734 (se nedenfor). Og alle disse var seriøse saker med godt innhold. Heldigvis responderer altså folk også på skikkelige ting på Facebook.

    I de to og et halvt årene jeg har vært redaktør for Sambåndet/sambåndet.no, har jeg fått være med på en gledelig sterk vekst for nettstedet vårt. Det er særlig to datoer som merker seg ut. 30. juli i fjor var nesten 3000 personer (2928) inne på sambåndet.no. Det var den dagen vi la ut det sterke intervjuet med Arne Opsahl-Engen om sykdom og gudsbilde, samtidig som han fortalte om det samme på UL. 734 trykket på «del»-knappen.

    7. mai i år er den andre datoen. Det var da leserene våre virkelig ble oppmerksomme på at vi i hadde publisert et intervju fra 2009 med Oddvar Aadland, nærmest som et minneord etter hans død (og etter avtale med familien). 1058 var innom sambåndet.no, og 461 delte denne saken på sin profil på Facebook. Nettsamfunnet responderte med å vise saken fram for hele 10.256 personer. Det er flere enn det bor i mange norske kommuner og et rekordhøyt antall i vår sammenheng. Vi vet ikke hvor mange som faktisk leste intervjuet med Aadland, men veldig mange fikk altså muligheten. Og det var først og fremst fordi mange responderte på saken ved å like, kommentere eller dele den på sin Facebook-profil.

    Faktisk trenger vi ikke å gå lenger tilbake enn til gårsdagen. Nyheten om at evangelist Marit Andresen Røen i Indremisjonssamskipnaden – og familien hennes – hadde fått Samnanger kommunes kulturpris spredte seg lynraskt så snart vi lenket til den på Facebook. 1092 personer (altså ny nr. 2 siden januar 2013!) var innom sambåndet.no bare denne dagen, og 606 har til nå delt nyhetssaken på Facebook. Nettsamfunnet fulgte opp med å vise gladsaken fram for (i skrivende stund) 7104 personer via Sambåndet-profilen.

    Godt innhold kan altså også gå godt på Facebook og andre sosiale medier. Imidlertid er ingen av de sakene jeg har trukket fram fra sambåndet.no, veldig personlige. De sier ikke nødvendigvis så mye om dem som velger å dele dem på sin egen profil. Eksempelvis andakter fra preik.tv kan bli «rammet» av menneskefrykt, og her tror jeg absolutt, som Kjetil Fyllingen, at noen og enhver av oss har noe å tenke på. Jo mer vi deler, liker og kommenterer noe, jo større utbredelse får det.

    Denne kommentaren er også publisert på bloggen min på imf.no

    Svar
  • 2

    Jarle Haugland

    10. juni, 2015, kl. 08:45

    Dette var en veldig nyttig sak, Kjetil! Det er ikke mye som skal til før vi er med på å spre noe som er godt på Facebook. Jeg skal finne denne saken der og dele den selv. 🙂

    Svar

Skriv en kommentar

«Det ser ikkje ut til å bekymra ImF-Ung at dei går glipp av den kontaktflata som Kirkens Unge representerer. Det er berre å laga si eiga. Er det verkeleg så enkelt», spør Halvard Wiik i dette lesarinnlegget.

Magnus Persson er ferdig med det som er moteriktig og trendy. Det er det tidløse evangeliet han vil holde fram.

Årets Bibel og Fellesskap ble avlyst – kanskje for første gang. Kan lavere oppslutning om arrangementet skyldes at dagens eldre ikke er som gårdagens? Forsker ser en endring blant eldre.

I år er det 40 år siden loven om selvbestemt abort kom. Det blir markert med sørgetog for alle fostrene som er blitt abortert siden da.

Lillian Ueland døde for to og et halvt år siden i kreft, men i Ravnanger idrettspark på Askøy lever diktene hennes videre og inspirerer folk til å leve.

Copyright © Sambåndet 2018