Sambåndet

Søndag 24. september 2017
KVS-Lyngdal har søkt om å utvide skoletibudet, men har fått negativ uttalelse fra Fylkesrådmannen. Foto: ImF Media arkiv

Høyre splittet da KVS-Lyngdal fikk nei

KVS-Lyngdal søker om å få opprette en ny klasse på studiespesialisering. Fylkeskommunen er negativ.

Av Brit Rønningen. Publisert 6. juli 2017.

Rektor Ståle Andersen Foto: Privat

KVS-Lyngdal

• Skolen eies av Indremisjonsforbundet.
  • Er i dag godkjent for inntil 440 elevplasser:  Naturbruk (inntil 200), Idrettsfag (inntil 90), og Service og Samferdsel / IKT (inntil 30), Studiespesialisering(90). I tillegg har de godkjenning for inntil 30 elever på "påbygg", som ikke er i drift.
  • Søknadsmengden til skolen er i vekst, og skolen har derfor søkt om dobling av tilbudet på studiespesialisering. Verken Fylkesrådmann eller det politiske utvalget som har behandlet saken, anbefaler økningen.
  • Les mer om skolen på kvslyngdal.no (ekstern lenke)

I 2012 fikk ImF-eide KVS-Lyngdal godkjenning til å starte opp et tilbud i studiespesialisering. Nå har skolen inne en søknad om å få starte en parallellklasse på studiespesialisering.

− Det er mange som har søkt på studiespesialisering hos oss, og flere vil gå der. Vi har 30 plasser på Vg1 på studiespesialisering, og i år var det 85 som hadde søkt oss som førstevalg.

Slik begrunner rektor Ståle Andersen hvorfor de søker om å få utvide tilbudet.

Populært tilbud
− Hvorfor er det så mange som søker hos dere?

− Det er ikke godt å si, men det er et populært tilbud og en tillitserklæring fra elevene. De som går her, reklamerer for skolen. Det er ingen ting som er bedre enn det.

Snittet for å komme inn på KVS-Lyngdal er 4,8. Hvis skolen får utvide tilbudet, regner rektor med at kravet til snittkarakter blir lavere.

Fylkesrådmannen
Saken har vært til behandling i Vest-Agder fylkeskommune. Fylkesrådmannen kom med en innstilling til vedtak den 19.06.2017 som går imot å godkjenne at KVS-Lyngdal får utvide med 90 ekstra elevplasser. I innstillingen blir det begrunnet med at opprettelse av økt kapasitet innen utdanningsprogram for studiespesialisering i Listersregionen vil måtte reduseres tilsvarende i kapasiteten på de offentlige skolene. Den samme begrunnelsen hadde Fylkesrådmannen da han også i 2012 var negativ til opprettelse av nye klasser ved KVS-Lyngdal.

I tillegg vises det til at alle skolene som tilbyr studiespesialisering, er utsatt for reduksjoner, og at Byremo vgs sannsynlig vil få problemer med å overleve en regional kapasitetsøkning på 30 elevplasser per årstrinn.

Anne Ma Timenes Foto: ImF Media arkiv

Overrasket
Et knapt flertall, seks mot fem stemmer, i Hovedutvalget for kultur og utdanning (HUK) støttet Fylkesrådmannens innstilling om ikke å godkjenne KVS-Lyngdals søknad. De fire representantene fra Ap og den ene fra V og en fra H stemte for Fylkesrådmannens innstilling, mens to representanter fra KrF, to fra H og den ene fra Frp stemte for et forslag om å godkjenne KVS- Lyngdals søknad. I 2012 valgte HUK å stemme mot Fylkesrådmannen.

− Som KrF-er beklager jeg veldig at dette ble utfallet, for vi mener privatskoler er et viktig supplement til den offentlige skolen. Jeg ble særlig overrasket over den ene representanten fra Høyre som stemte for Fylkesrådmannens innstilling, sier leder Anne Ma Timenes (KrF) i Hovedutvalg for kultur og utdanning. Hun er også nestleder i styret for KVS-Bygland og har vært medlem av ImF-styret.

Utdanningsdirektoratet
Nå er saken til behandling i Utdanningsdirektoratet.

− Det som er spennende, er at når det snart er stortingsvalg, så blir gjerne nye saker lagt på vent til etter valget. Det vi håper, er at Utdanningsdirektoratet vil gå inn for godkjenning, sier Timenes.

Det samme gjør Andersen.

− Vi håper det går i orden, sier han.

− Hva betyr det for dere å få en ekstra klasse på studiespesialisering?

− Det betyr at vi kan si ja til flere av de som ønsker å gå hos oss, sier Ståle Andersen.

1 kommentar »

Rasmus Pollestad

6. juli, 2017, kl. 23:39

Trudde Høgre var til å stole på i slike saker, og for private etablesement.

Svar

Skriv en kommentar

Australias statsminister Malcolm Turnbull forsvarer kirkens rett til å nekte å vie folk.

Neste uke kommer Bergens Indremisjons blad ut igjen med færre sider og i enklere format.

Det er forskjell på hvordan Gud kommuniserer «i fordums tid» og i «disse siste dager».

Sloveneren Primoz Roglic klatret i går inn til tempo-sølv i sykkel-VM. Oppladningen hadde han på ImF Midthordland sitt leirsted, Fjell-ly.

Tidligere statsminister Kjell Magne Bondevik og forfatter og forkynner Asle Hetlebakke er blant gjestene når Molde folkehøgskole denne uken skal feire 100-årsjubileum.