Sambåndet

Søndag 19. november 2017
RSS

Lys over land

Er klar vekkelsesforkynnelse for høylytt for mennesker i vår tid?

Av Sambåndet LEDER. Publisert 7. november 2017.

Til helgen gjester evangelisten Franklin Graham Norge. Som kjent har flere av kristenlederne som sto bak å invitere ham til Oslo, trukket seg, fordi de har reagert på enkelte uttalelser av Franklin Graham om politikk og om muslimer.

Generalsekretær Erik Furnes i Indremisjonsforbundet (ImF) har opprettholdt støtten. Han har lagt vekt på at Graham kommer for å forkynne evangeliet, og han har vist til positive erfaringer med besøk av Graham andre steder. Ikke minst gjelder dette forarbeidet med å utruste kristne til å invitere med seg ikke-kristne.

Sambåndet vurderer det på samme måte og vil være til stede i Oslo spektrum 11. og 12. november. Skulle evangelisten mot formodning svikte tilliten blant andre ImF har vist ham – ved å snakke om politikk fra talerstolen – vil vi også gi tydelig beskjed om det.

Les også: Nei til politisering av bedehuset.

26. og 27. september brakte avisen Vårt Land to interessante artikler om det forestående besøket. Kirkehistoriker og MF-rektor Vidar Leif Haanes (26.09.) tror ikke at Franklin Graham vil «lykkes» like godt som faren Billy, som fylte Ullevaal Stadion for snart 40 år siden. Dette fordi det ikke lenger er et så tydelig «skille mellom aktive og ikke-aktive kristne». Mange får «dekket sine religiøse behov gjennom for eksempel babysang, lystenning og pilegrimsvandringer», analyserer Haanes.

Neste dag griper kommentator Olav Egil Aune fatt i dette. Han mener Franklin Graham representerer «det høylytte», som vil stå i motsetning til Haanes’ stille lystenning. Skulle Graham nå fram til mange mennesker, frykter Aune at «skillene i så fall blir store – «utenfor» og «innenfor», «riktig» kristendom og «uriktig.» «Store følelser og høy stemme kan blåse ut det lille lyset mange holder fast ved», advarer Aune.

Å være kristen handler om å tro på Jesus, ikke om å få «dekket sine religiøse behov»

Det er ikke vår oppgave å dømme om menneskers gudsforhold. Men det er nødvendig å minne om at det å være kristen handler om å tro på Jesus, ikke om å få «dekket sine religiøse behov». Og som kristen kan man ikke sette sammen sin egen tro, men vi oppfordres til å holde fast ved apostlenes lære (Apg 2,42).

Fra Brorsons salme «O Fader, la ditt ord, din ånd» er strofen «av døpte vrimler stad og land, men hvor er troens brann?» mest kjent. La oss her legge mest vekt på tredje vers: «O hellig Ånd, til deg vår skatt/vi sukker dag og natt/Kom, gi oss samme lys og kraft som fedrene har hatt.»

Det er Ordet, ved Ånden, som både kan tenne lyset og sørge for at det ikke slukner. Også – tror vi – gjennom Franklin Grahams forkynnelse.

Ingen kommentarer »

Skriv en kommentar

Indremisjonsforbundet (ImF) ønsker å styrke organisasjonens identitet.

Det har vært hektiske dager for arrangements- og markedsansvarlig Kenneth i Indremisjonsforbundet (ImF) like før ImFs lederkonferansen starter.

Atle Våge har brukt det siste året til å drive bruktbutikk.

Nå gledet Tordis Langlo seg til å høre sønnen. – Vi regner med det blir oppbyggende og bibelsk.

KOMMENTAR Det var sterkt å se mennesker i ti- og hundretall gå fram i Oslo Spektrum lørdag kveld for å søke frelse.

Copyright © Sambåndet 2017