Sambåndet

Tirsdag 20. august 2019
RSS
SKILLE: For den tidligere pinsepastoren Magnus Persson er forskjellen på lov og evangelium blitt avgjørende viktig. FOTO: PETTER OLSEN

– Vi må få tilbake troen på evangeliet

Magnus Persson er ferdig med det som er moteriktig og trendy. Det er det tidløse evangeliet han vil holde fram.

Av Petter Olsen. Publisert 16. juni 2018.

OSLO: I februar i år søkte United Malmö, som fram til da hadde vært en pinsemenighet, medlemskap i Evangeliska Fosterlandsstiftelsen (EFS), som tilsvarer Normisjon i Norge. Fredag talte pastor Magnus Persson på en offentlig samling på Fjellhaug i Oslo i regi av redaksjonen for nettstedet foross.no. 

Få kristne

Persson innledet talen med å skissere menighetens historie og utvikling. Sammen med kona Gunilla startet han United Malmö for 18 år siden. Malmö er den tredje største byen i Sverige og er en  multikulturell by med 173 ulike nasjonaliteter og den største moskeen i Skandinavia.

– Om du slo sammen alle kirker og kirkesamfunn i byen i 2000, var det færre enn 1000 kristne samlet på en søndag. Vi begynte med 22 stykker i vår stue og hadde som en tanke at vi ville nå nasjonen med evangeliet, fortalte Persson.

I 2008 hadde United Malmö tre gudstjenester hver søndag, og 500-600 mennesker kom.

Ble pragmatisk

– Det finnes et ordtak som heter at som man spør, får man svar. Problemet med vår forsamlingsplanting var at det viktigste spørsmålet vi hadde stilt oss, var dette: «Hvordan når vi flere folk?» «Hvordan får vi flere folk i kirken?»

Som et resultat av dette, ble menigheten veldig pragmatisk og resultatorientert.

– Det var litt på samme måte som den postmoderne trosbekjennelsen: fungerer det, så er det sant. Skaper det resultater, kan det ikke være feil. Det skapte beviselig resultater, men spørsmålet er; hvilken type resultat? Man kan ha mye frukt uten at det er god frukt, konstaterer Persson.

Uro

Sommeren 2008 returnerte pastoren fra en lang prekeferd i utlandet. Han hadde delt med kona at han kjente på en stigende uro.   

– Jeg kjenner at Gud ikke har behag i det vi gjør. Vi er dyktige til samle folk, men vi grunnfester ikke menneskene i Kristus, men heller i et sosialt miljø, et hipt sted. United hadde rykte for å være den nye, moderne menigheten som tiltrakk seg veldig mange unge voksne, forteller Persson.

De mange ungdommene kom ikke fra andre menigheter, som jo var mangelvare i Malmö.

– Det som kanskje var unikt, var at helt sekulære mennesker kom til kirken. Men den store nøden vi hadde, var at de fremdeles var sekulære etter mange år i menigheten, sier Persson.

Hemmelighet

Magnus Persson forteller at han gikk ned på kne og ropte til Gud.

– Vi kjente det alle. Jeg delte det med vårt lederteam, og Gud ledet oss. Derfor kan jeg si at det ikke var en planlagt strategi at vi skulle havne der vi er havnet i dag, understreker Persson.

Pastoren går så langt som til å si at dersom Gud for ti år siden hadde åpenbart at United Malmö skulle havne der menigheten er nå, hadde han nok sagt «nei takk».

– Men steg for steg har Gud ledet oss dypere inn i evangeliets hemmelighet, sier Persson.

Lov og evangelium

Møtelederen på Fjellhaug siterte innledningsvis Persson på at «Rosenius er Sveriges best bevarte hemmelighet». Pastoren fant grunn til å presisere:

– Det er egentlig ikke Rosenius som jeg mener er Sveriges best bevarte hemmelighet, men Rosenius er en forvalter og en forkynner av et rent evangelium. Og det evangeliet – de gode nyhetene om Kristus – er dessverre – i alle fall i Sverige, jeg vet at det ikke er slik i Norge den best bevarte hemmeligheten i kirken. Kirken i Sverige er kjent for alt annet enn de gode nyhetene om evangeliet.

Persson var ikke i tvil om grunnen:

– Det er fordi vi hele tiden har blandet sammen lov og evangelium. Vi har ikke lært å skille rett mellom dem.

Guds kraft

Magnus Persson reiser mye i lutherske sammenhenger og sier han har merket seg at man der tar litt for gitt det som er ens egen arv, det som man er oppvokst med.

– Man søker seg bort, forsøker å finne noe nytt, man skjems av sin lutherske arv. Da vil jeg si at vi har behov for at dere holder fram denne arven, som ikke bare er en arv fra et kirkesamfunn, men som er en forvaltning av det rene evangeliet. Det finnes ikke noe annet som er Guds kraft til frelse. Det finnes ikke noe annet som svarer på menneskets dypeste dilemma, understreket Persson.

Fylte Globen

Det finnes ifølge den tidligere pinsepastoren mye som kan samle folk – om man er opptatt av det.

– I 2000 fylte jeg Globen i Stockholm med 10.700 ungdommer i et 28 timer langt kristent arrangement, med «kristent» i hermetegn. Men ble Sverige forandret av den grunn? Ikke i det hele tatt. Det er bare noen kristne sponsorer som er noen millioner fattigere, fastslo Persson og fortsatte:

– Vi må få tilbake troen på evangeliet. I dag er United Malmö fremdeles en forsamling i vekst, selv om forandringen har kostet oss ganske mye.

Tidløst

Han viser til at de fleste som setter i verk endringer, er i nedgang. United Malmö var derimot på topp, i alle fall slik kristne medier resonnerte. Man undret seg over hvorfor menigheten ville endre seg når det gikk bra.

– Det er det jeg ønsker å slå litt hull på. Hva er det som gjør kirken til kirke? Er det hvilken som helst samling, bare vi «jesufiserer» den – putter Jesus inn i moderne sanger og nevner jesunavnet av og til? Eller finnes det, slik Luther sa, umistelige og tidløse kjennetegn på hva som er Kristi kirke? Det som er trendy, er jeg ferdig med. Så fort noe trender, begynner det å dale. Men det som er tidløst, det består, og det blir bare vakrere og vakrere, klarere og klarere, framholdt Persson.

Helkirkelig

Ut fra menigheten i Malmö springer det et nettverk av frie menigheter i en rekke land, deriblant United Oslo på Grünerløkka. 

– Vi kaller det et nettverk for helkirkelighet, reformasjon og misjon. Det er bare sammen med alle de hellige vi kan forstå lengden og bredden og høyden og dybden av Kristi kjærlighet. Når folk kommer til våre fire søndagsgudstjenester i Malmö, oppdager de elementer fra ulike tradisjoner. Når jeg sier at vi er helkirkelige, handler det ikke om noe suspekt økumenisk, men om at vi er svært bevisst på at vi vil ha fullheten av Kristus, sier Persson.

Mer enn hode

I starten av det Persson beskriver som en reise, ble menigheten veldig opptatt av Skriften.

– Men vi opplevde at vi gjorde vår kirke til et klasserom. Det var ikke et kirkerom lenger. Det var som om kunnskap var Guds kraft til frelse. Det ble undervisning på undervisning, og vi behandlet mennesker som om de var et hode på en stang. Men mennesket er mer enn et hode. Vi har behov for at Kristus kommer til oss – gjennom Ordet, men også gjennom bordet – i en helhet. Jeg synes vi i United Malmö i dag har en fantastisk miks av frikirkelig spiritualitet i en kirkelig liturgi, der vi blander lovsang og tungetale med vekselbønn og nattverdgang, sier Magnus Persson.

Så starter han på kveldens forkynnelse om Jesus som døde og oppsto for oss slik at evangeliet kan få effekt i oss og gjennom oss – i den rekkefølgen. 

Ingen kommentarer »

Skriv en kommentar

KVS-Lyngdal og Bildøy Bibelskole må «ut på bygda» for å få plass til alle elevene, og KVS-Bygland passerte 60 elever – med erfaringsbasert håp om flere.

KOMMENTAR Biskop Atle Sommerfeldt må lære seg forskjellen på å bli støtt og å bli utstøtt.

Muslimske og kristne minoritetsungdommar godtar at leiinga i religiøs samanheng er mannsdominert, sjølv om dei forventar likestilling heime og i offentlegheita elles.

NMS-misjonær Tor Helge Brandsæter hjelpte ei thailandsk kyrkje å satsa på berekraftig jordbruk. Det skaper ei interesse som gjer det lettare å nå inn òg med evangeliet.

KOMMENTAR 21-åringen fra Bærum som er siktet for terror og drap, begynte å lese i Bibelen, meldes det. Skulle det gi grunn til bekymring?

Copyright © Sambåndet 2019