Sambåndet

Onsdag 17. juli 2019
RSS

Stipend for å fremme kristen tro i mediene

Tro & Medias mediestipend er i år utvidet med to nye kategorier.

Av Brit Rønningen. Publisert 11. mars 2019.

Jarle Haugland ønsker at Mediestipendet økes. Foto: ImF Meida arkiv

Fakta

Tro & Mediers Mediestipend

  • Ble delt ut første gang i 1956, men ble en fast ordning i 1969.
  • Deles ut i tre kategorier
    • Forskningsstipend
    • Produksjonsstipend
    • Melt-stipend
  • Stipendet har bakgrunn i et av Tro & Mediers formål som er «å fremme en god og effektiv bruk av medier i evangeliets tjeneste».
  • Søknadsfrist er 31.mars for forskning- og produksjonsstipend og 1.september for Melt-stipend.
  • Søknad: troogmedier.no/mediestipend.

– Det overordnede her er at vi som kristne må være mer proaktive (å handle på forhånd for å hindre at noe uønsket skal skje, red.anm.) i å prege mediebildet. Vi må ikke bare reagere når det er noen programmer vi synes er dårlig eller ikke bra, sier daglig leder Jarle Haugland i Tro & Medier.

For å være proaktiv deler organisasjonen årlig ut et mediestipend.

– Stipendene skal bidra til å realisere viktige og gode prosjekter. Det er strategiske stipend for å prege medieinnholdet, fortsetter Haugland.

Nytt av året er at Mediestipendet får to nye kategorier, produksjonsstipend og Melt-stipend i tillegg til forskningsstipend. Søknadsfristen for forskningsstipendet og produksjonsstipendet er 31. mars og 1. september for Melt-stipendet.

Flinke folk
– Vi opplever at der er mange flinke folk i kristen-Norge med gode ideer, men produksjon er dyrt. Mediekanaler finansierer i beste fall bare deler av produksjonen. Vi vil være på banen og være med og finansiere nye produksjoner, ikke minst der evangeliet og den kristne tro blir forkynt. Her kan mange søke. Vi er åpen for dem som kan bidra til å utvikle ideer. Vi ønsker mer produksjon som fremmer den kristne troen, forteller Haugland.

Produksjonsstipendet dreier seg produksjon for TV, radio, avis eller nett.

Melt
Melt-stipendet er på 50 000 kr og blir avgjort i en konkurranse på Mediekonferansen Melt. Det er en åpen kategori der man kan presentere en søknad om stipend til forskning, produksjon, gravejournalistikk, utstyr, reiser eller annet. En jury plukker ut tre kandidater som får muligheten til å presentere sin idé på fem minutter under Melt, som i år arrangeres 26. oktober. 

– Alle kan søke. De som søker, må presenterer ideen på en måte som juryen og deltagerne på konferansen vil ha tro på, fremholder Haugland.

Det er stemmer fra både publikum og en jury som avgjør hvem som fortjener å vinne.

Forskning
Når det gjelder forskningsstipendet, ser Haugland at det er mange ulike arenaer innen mediene det kan forskes på, som barn og medier, livsynsformidling, pornografiens virkning og den kristne troens plass i mediebildet.

– God forskning kan bidra til å sette agendaen i mediene. Søkere bør primært være tilknyttet en akademisk institusjon, enten som forsker eller student.

Økonomi
Utover de 50 000 kr til Melt-stipend har Tro & Medier 150 000 kr å dele ut som vil bli fordelt mellom forskningsstipendet og produksjonsstipendet avhengig av hvilke søknader som kommer inn.

– Vi ønsker å utfordre mennesker til å bidra økonomisk til at stipendet økes. Det er strategisk viktig å løfte stipendet, sier Jarle Haugland.

Ingen kommentarer »

Skriv en kommentar

− Ikke la bekymringene kvele troen og det mennesket du er, advarer Karen Sofie Aasmyr.

På ImFs lederkonferanse i fjor var temaet «Følg meg!. Det er også tema for Andreas Evensens bibeltimer på Lyngdal Bibelcamp.

På kort varsel stiller menighetsrådgiver Jon Løvland i Metodistkirken i Norge opp på Lyngdal Bibelcamp for å gi råd om hvordan gi evangeliet videre til neste generasjon.

I fjor sommer så det mørkt ut for Oddvar Pedersen. Han hadde kreft med spredning. I år kan han planlegge ferie til Færøyane og Shetland.

Karen Sofie Aasmyr er veileder i naturlig menighetsutvikling. Hun går til Bibelen for å finne hvordan en menighet kan bli sunn.

Copyright © Sambåndet 2019