DIGITALE STEMMER: Med sin nye bok ønsker Jarle Haugland å vekke en lengsel etter å leve et rikt liv med Gud. - På sitt beste tror jeg skjermene kan styrke det, og på sitt verste ødelegge det, sier han. FOTO: TRO & MEDIER

Fra digitale stemmer til åndelig lengsel

– Det var en del stemmer som krevde min oppmerksomhet, og en av dem var min egen, reflekterer bokaktuelle Jarle Haugland.

Fredag 27. juni lanseres boka «Alle stemmene som slåss om hjertet ditt». Den utgis av Forlagshuset Lunde, under merkevaren Sambåndet Forlag. Forfatter er Jarle Haugland, daglig leder i mediebrukerorganisasjonen Tro & Medier og påtroppende generalsekretær i Indremisjonsforbundet (ImF).

– Dette var det viktig å få sagt før jeg slutter i Tro & Medier, erklærte Haugland under en direktesending på Facebook kl. 12 fredag som sambåndet.no fulgte.

Liv med Gud

Haugland formulerer hensikten med boka på denne måten:

– Hovedmålet er ikke at folk skal ta gode medievalg, men å vekke en lengsel etter å leve et rikt liv med Gud. Der tror jeg vi bare skraper i overflaten.

 

Skjerm

Forfatterens vei til dette målet er altså å skrive om de mange mediestemmene som preger menneskers hverdag. Han henter tall fra Statistisk sentralbyrå (Norsk Mediebarometer 2024) som viser at nordmenn bruker 4 timer og 35 minutter hver dag på internett – utenom jobb og studier. Aldersgruppen 16–19 år bruker hele 7,5 timer daglig.

– Det utgjør 31 prosent av døgnet, 47 prosent av deres våkne tid, poengterer Haugland.

I direktesendingen utdyper han navnet på boka på denne måten:

– Det er mange som slåss om hjertet, oppmerksomheten, tiden og engasjementet vårt. Boka setter «en fot i bakken» for hvor vi er og hvor vi vil.

Sortere

Haugland håper boka kan være en hjelp til å sortere i mediebudskapene.

– Noen stemmer er gode, noen er «nøytrale», og noen er direkte destruktive. Spørsmålet er hvilke stemmer jeg skal velge som viktigst i livet mitt, slik at jeg kan formes til den personen Gud ønsker jeg skal være, framholder Haugland.

Teknologi

Stemmene han skriver om, faller i to grupper. Den første er budskap som kommer til oss gjennom mediene, i eksempelvis filmer og reklame. Den andre er «stemmer» i den bakenforliggende medieteknologien.

– Sosiale medier er eksempelvis utformet med tanke på at vi skal være der lengst mulig og mest mulig, slik at vi kjenner på en form for avhengighet. Vi trenger å ta bevisste valg, utdyper Haugland.

Slettet profiler

På direktesendingen spør kommunikasjonsleder Petter Due-Tønnessen i Tro & Medier om Jarle Haugland har noen egne erfaringer med problemstillingene i boka. Forfatteren forteller at han for tre–fire år siden slettet profilene sine på de sosiale mediene Facebook og Instagram.

– De gjorde meg ikke noe særlig godt. Kanskje jeg hadde lagt ut noe selv, f.eks. en Mediekommentar fra Tro & Medier, og selv om jeg la den vekk, var hodet der fortsatt. «Er det noen som har kommentert eller respondert?» Og det andre jeg opplevde, var at jeg mente litt for mye om hva andre la ut, som bilde av en ny bil eller en fjelltur de hadde vært på. Jeg ble en slags «overdommer», og det gjør meg ikke til et bedre menneske. Da var det mentalterapi å kutte ut disse mediene, konstaterer han.

Paradoksalt nok ble altså forfatterens egen digitale «stemme» – det han selv publiserte – en del av de stemmene han skriver om i boka.

Det gode liv

Innholdsmessig er boka bygd rundt fem v-er: visjoner, vurderinger, valg, vaner og virkelighet. Visjon står da for det indre bildet vi har av det gode liv.

– Våre vurderinger formes av et bevisst eller ubevisst bilde av det gode liv. Vurderinger former valg, og valg former vaner. Spørsmålet er hvordan vi kan skape vaner som former trosliv, utdyper Jarle Haugland.

Den påtroppende generalsekretæren i ImF håper ikke boka oppfattes som en pekefinger.

– Det jeg ønsker å si noe om, er hva er det i mediebudskapene og -teknologien vi skal velge inn i våre liv for at det skal styrke det bildet av det gode liv som Gud legger ned i oss, og hva er det vi bør velge vekk.

Også publisert 27. juni: Derfor flyr Framnes høyest på misjonsprosjekt.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.