Må bli mer synlig

 MERKEVAREN COCA COLA: Professor Magne Supphellen mener det er en klar sammenhengmellom merkevaretenking og indre fornyelse i kirken. (FOTO: KJELL HAUAN) Av Kjell Hauan Professor ved Norges Handelshøy-skole (NHH) Magne Supphellen, foreleste på et seminar om kristendom som merkevare arrangert av Familie og Medier i midten av april. Han hevdet at kirken har noe å […]

  
MERKEVAREN COCA COLA: Professor Magne Supphellen mener det er en klar sammenhengmellom merkevaretenking og indre fornyelse
i kirken. (FOTO: KJELL HAUAN)

Av Kjell Hauan

Professor ved Norges Handelshøy-skole (NHH) Magne Supphellen, foreleste på et seminar om kristendom som merkevare arrangert av Familie og Medier i midten av april. Han hevdet at kirken har noe å lære av markedstenkningen, men var heller ikke uenig med dem som mener at kirken først og fremst trenger en fornyelse innenfra.

– Er det en motsetning mellom kirkens tenkning og markedstekning? Med basis i moderne merkevareteori, vil jeg påstå at det er en klar sammenheng mellom merkevaretenkning og indre fornyelse i kirken, sa NHH-professoren.

Kirkens omdømme. – Hvilke assosiasjoner ønsker vi at det norske folk skal ha til kirken i Norge? Dette er et spørsmål som ikke tas alvorlig. Det finnes så vidt jeg vet, ingen i Den norske kirke som har ansvar for å bygge kirkens omdømme, sa Supphellen.

– Det inntrykk som gis av kirken i dag er at det spriker i alle retninger. Finnes det en fortapelse? Spiller det egentlig en rolle hva man tror på? Man opplever åpenhet og omsorg lokalt, men en intolerant og kald kirke i massemediene.

Felles løft. – Coca Cola sitt motto er «Innen en armlengdes avstand». Kirken må ut til folket først og fremst ved at medlemmene blir mer synlige og proaktive, men også gjennom nye, fleksible møtesteder der folk befinner seg, sa NHH-professoren.

Han oppfordret til et felles løft, og foreslo en tverrkirkelig ledelse med omdømmeansvar for hele den kristne kirke i Norge.

– Vi må ha felles visjon og ønsket omdømme, tuftet på klassisk kristendom og kirkens autentiske oppdrag, sa Supphellen.
Det autentiske oppdraget definerte han ut fra Joh 3,16.
– Det dreier seg om en bergings-aksjon, understreket han.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.