Etterlyser bevissthet rundt møteannonser

   KRISTNE MØTER: Annonsører er ofte ubevisste på hva de fyller sin tilmålte plass i avisen med. ILLUSTRASJON: HELGE JOHAN STAUTLAND/KPK Av Helge Johan Stautland Selv om det skjer mye interessant i kristne forsamlinger, kommer ofte bare de som allerede er troende til menighetene. Annonsering er i mange tilfeller slett arbeid, mener Anders Jarl. Jarl tar […]

 

  
KRISTNE MØTER: Annonsører er ofte ubevisste på hva de fyller sin tilmålte plass i avisen med.
ILLUSTRASJON: HELGE JOHAN STAUTLAND/KPK

Av Helge Johan Stautland

Selv om det skjer mye interessant i kristne forsamlinger, kommer ofte bare de som allerede er troende til menighetene. Annonsering er i mange tilfeller slett arbeid, mener Anders Jarl.
 Jarl tar pastorutdanning i Stockholm, og har skrevet en oppgave om møteannonser. Han har særlig sett på teologi og hvordan annonsene kommuniserer.
 – Generelt er refleksjon og vurdering av møteannonsene mangelvare. Annonseringen har sett lik ut i mange år, uttaler Jarl til den svenske avisen Dagen.

– Begrensninger
Oppgaven han har skrevet bygger på en studie av fem forsamlinger i Uppsala. Kommunikasjon, religionssosiologi, religionspedagogikk og systematisk teologi er emner han har sett nærmere på. Innenfor det siste feltet studerer Jarl blant annet hvordan teologien i ulike forsamlinger speiles i annonsene.
 – Det er selvsagt begrensninger. Hver millimeter koster penger, og plassen er liten. Derfor blir det ekstra viktig å ha en målsetning med det man gjør, sier han til avisen.

Unngå personnavn
Anders Jarl peker på en del vanlige feil som forsamlinger bør unngå:
 – Unngå slendrianmessige løsninger. Å bare kopiere fra forrige ukes annonse fører til dårlig resultat.
 – Tenk på at forkortelser kan være vanskelige å forstå.
 – Om man bruker personnavn i annonsene er det viktig at målgruppen vet hvem personen er. Ellers skaper det lett en følelse av at det handler om en lukket krets der man ikke er velkommen. KPK

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.