Smakløst salg

Diesel ble kåret til årets verste reklame

Nylig vant klesmerket Diesel pris for årets verste reklame. Den vant de for sin kampanje “Sex sells”. Prisen de får, er kalt Årets Gullbarbie, melder Familie og Medier.

Redd Barnas ungdomsorganisasjon PRESS står bak kåringen. Kampanjen til klesmerket viser lettkledde unge modeller i utfordrende posisjoner. Over bildene står “SEX SELLS” og i mindre skrift “unfortunately we sell jeans”.

Kampanjeansvarlig i PRESS Lina Reyes, sier dette på nettstedet press.no:
– Selv om vi har forståelse for at reklamen var ment ironisk, mener vi den er svært upassende for et klesmerke.

Barnevakten mottok reaksjoner på kampanjen mens den pågikk. Rådgiver Kjellaug Tonheim Tønnesen i Barnevakten kaller kampanjen kynisk og uetisk.
– Å så til de grader spille på sex overfor barn og tenåringer er spekulativt og provoserende. Ifølge Aftenposten reagerte flere på reklamen, og etter henstilling fra Forbrukerrådet fjernet Diesel kampanjen.

Andre nominerte til Årets Gullbarbie var Axe, Brun og Blid og Hennes og Mauritz.