Tag Archive for: Vegard Schjelderup

I SENTRUM: På lørdag blir det Jesus i sentrum på Festplassen i Bergen. Her fra Jesus i sentrum i Oslo i fjor. FOTO: BENDIK BRUUN EDVARDSEN

Med Jesus i sentrum i Bergen

Førstkommende lørdag blir det Jesus-festival på Festplassen i Bergen. Arrangørene tror det er en stor kraft i det å samles som kristne.

Vegard Schjelderup er med i arrangementskomiteen for Jesus-festival eller Jesus i sentrum, et arrangement som vil gå av stabelen lørdag 23. mai på Festplassen i Bergen.

2. mai i år var det Jesus i sentrum i Oslo. Rundt 4000 mennesker var samlet i det store og sentrale parkområdet kalt Spikersuppa.

Tverrkirkelig

Når det gjelder Bergen, begynte arrangementskomiteen med planleggingen på sensommeren og tidlig høst i fjor.

I 2025 var det Jesus-festival i Oslo 3. mai. Der var Halvor Berg en hovedperson.

– Halvor Berg og jeg har tidligere startet en tverrkirkelig ungdomsfestival, Alive Norway, som har holdt på siden 2017. Det er litt av bakgrunnen til at vi ønsket å skape noe større tverrkirkelig som fokuserer på Jesus, og vi er en gruppe fra ulike frimenigheter i Bergen som har ansvar for å gjennomføre dette i Bergen, sier Schjelderup.

Mobiliserer bredt
De har fortalt om og invitert til arrangementet gjennom lederforum for de fleste pastorene og til ulike ledere i byen. Indremisjonsforbundets forsamling Betlehem er også blitt invitert.

– Dette har gått bredt ut i sosiale medier, og vi prøver å engasjere folk i de enkelte menighetene i byen til å ta ansvar for å ta med seg sin gjeng. Vi mobiliserer mer på bakkenivå, forteller Schjelderup.

– Vi blir med. Vi oppfordrer alle til å bli med på arrangementet, og det har vi gjort i ukevis. Det er en kjempefin arena der kristne kan møtes, sir daglig leder Atle Heradstveit i Bergens Indremisjon.

Program
Hovedarrangementet er en gudstjeneste som begynner kl. 17. etterfulgt av en lovsangfest som varer utover kvelden. Ifølge Vegard Schjelderup planlegger de også å ha ting som skjer tidligere på dagen fra formiddagen av. Eksempler er et arrangement i regi av Krik (Kristen Idrettskontakt) rettet mot ungdom, et telt der det er kontinuerlig bønn og lovsang, og der folk kan komme og gå, og matservering i forkant av gudstjenesten slik at folk kan komme tidligere og ha fellesskap.

Stor kraft
– Hvorfor har dere tatt dette initiativet?

– Vi har tro på at det er en stor kraft i det å samles som kristne og bekjenne navnet Jesus og vår felles tro. Vi tror det kan skape en enhet og en stolthet når vi sammen tar det ut i det offentlige rom og viser at det er en levende tro, og at det er et evangelium vi tror på som det er verdt å være stolt av.

Dugnadsinnsats
– Hvordan har dere organisert arbeidet?

– Vi gjør dette som enkeltpersoner, og så er folk fra ulike frikirker blitt koblet på gjennom folk som vi kjenner. Det er en stor dugnadsinnsats der det er mange som har bistått på ulike måter, sier Schjelderup.

Han nevner ulike oppgaver som velkomstkomité, sikkerhet, rigging, teknikk, lovsangteam og mobilisering av folk.

Løfte opp troen
– Hva vil dere med dette?

– Vi håper først og fremst at navnet Jesus virkelig blir løftet opp og synliggjort i sentrum, og vi ønsker at kristne skal kjenne på en stolthet over å følge Jesus og at man har en stor familie som gjør det.

Vegard Schjelderup håper også at arrangementet kan ha en evangeliserende effekt.

– Hovedformålet er ikke at folk skal bli frelst, men vi tror at når vi samles på den måten og løfter opp det vi tror på, så kan også folk som ikke tror, få et møte med troen og Jesus gjennom det.