Etterlyser bevissthet rundt møteannonser
KRISTNE MØTER: Annonsører er ofte ubevisste på hva de fyller sin tilmålte plass i avisen med. ILLUSTRASJON: HELGE JOHAN STAUTLAND/KPK Av Helge Johan Stautland Selv om det skjer mye interessant i kristne forsamlinger, kommer ofte bare de som allerede er troende til menighetene. Annonsering er i mange tilfeller slett arbeid, mener Anders Jarl. Jarl tar […]
KRISTNE MØTER: Annonsører er ofte ubevisste på hva de fyller sin tilmålte plass i avisen med. ILLUSTRASJON: HELGE JOHAN STAUTLAND/KPK |
Selv om det skjer mye interessant i kristne forsamlinger, kommer ofte bare de som allerede er troende til menighetene. Annonsering er i mange tilfeller slett arbeid, mener Anders Jarl.
Jarl tar pastorutdanning i Stockholm, og har skrevet en oppgave om møteannonser. Han har særlig sett på teologi og hvordan annonsene kommuniserer.
Generelt er refleksjon og vurdering av møteannonsene mangelvare. Annonseringen har sett lik ut i mange år, uttaler Jarl til den svenske avisen Dagen.
Begrensninger
Oppgaven han har skrevet bygger på en studie av fem forsamlinger i Uppsala. Kommunikasjon, religionssosiologi, religionspedagogikk og systematisk teologi er emner han har sett nærmere på. Innenfor det siste feltet studerer Jarl blant annet hvordan teologien i ulike forsamlinger speiles i annonsene.
Det er selvsagt begrensninger. Hver millimeter koster penger, og plassen er liten. Derfor blir det ekstra viktig å ha en målsetning med det man gjør, sier han til avisen.
Unngå personnavn
Anders Jarl peker på en del vanlige feil som forsamlinger bør unngå:
Unngå slendrianmessige løsninger. Å bare kopiere fra forrige ukes annonse fører til dårlig resultat.
Tenk på at forkortelser kan være vanskelige å forstå.
Om man bruker personnavn i annonsene er det viktig at målgruppen vet hvem personen er. Ellers skaper det lett en følelse av at det handler om en lukket krets der man ikke er velkommen. KPK
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!