Alkoholkampanje rettet mot foreldre

Denne høsten lanserer «Av og til – uten alkohol» en kampanje som særlig skal få foreldre til å tenke gjennom sine egne drikkevaner i forhold til barn. Det skriver Blå Kors på nett. – Tre av fire voksne mener man bør la være å drikke sammen med barn, ifølge våre undersøkelser. Samtidig svarer halvparten at […]

Denne høsten lanserer «Av og til – uten alkohol» en kampanje som særlig skal få foreldre til å tenke gjennom sine egne drikkevaner i forhold til barn. Det skriver Blå Kors på nett.

– Tre av fire voksne mener man bør la være å drikke sammen med barn, ifølge våre undersøkelser. Samtidig svarer halvparten at de drakk alkohol sist de var sammen med barn i selskap eller på fest. Dette viser at de aller fleste har gode holdninger, men at det samtidig er et stykke mellom liv og lære, forteller Kari Randen i Fagbladet.no.

Randen er daglig leder i «Av og til – uten alkohol».  Nå går de bredt ut for å få så mange som mulig til å slutte opp om kampanjen, blant andre avholdsorganisasjonene, Barneombudet og fagbevegelsen.

– For oss er det viktig at kampanjen synes ute på arbeidsplassene, der det skapes holdninger, og der voksne påvirker hverandre i ulike retninger. Samtidig håper vi at ansatte i det offentlige støtteapparatet, som for eksempel helsestasjoner, kan bruke kampanjen i sitt holdningsskapende arbeid, sier Randen.

Kampanjen lanseres for alvor i slutten av september, i forbindelse med skolenes høstferie rundt omkring i landet. KPK