Fikk hatmeldinger etter Downs-kampanje

Organisasjonen Menneskeverd har mottatt negative reaksjoner etter at de frontet Rockesokk-kampanjen på den internasjonale dagen for Downs syndrom.

Kampanjen Rockesokk oppfordret folk til å gå med to ulike sokker på den internasjonale dagen for Downs syndrom, tirsdag 21. mars, for å vise at alle er forskjellige og fremelske mangfold.

ULIKHET: For å vise at alle er forskjellige, oppfordret Menneskeverd folk til å gå med to ulike sokker på den internasjonale dagen for Downs syndrom. FOTO: Menneskeverd

– Først og fremst har reaksjonene på kampanjen vært overveldende positive. Vi har fått hele Norge til å gå med ulike sokker, og det er vi kjempefornøyde med, sier informasjonsansvarlig i Menneskeverd, Maria Victoria Kjølstad Aanje.

Men kampanjen har også fått negative reaksjoner. På sin blogg hos Mediehuset Nettavisen hevder Linn W. Rosenborg at Menneskeverd har «kuppet» Downs syndrom-dagen fra organisasjoner som Norsk Nettverk For Down Syndrom (NNDS).

Aanje mener kritikken er uberettiget og svarte Rosenborg i et eget blogginnlegg.

– Jeg har vært i dialog med ledelsen for NNDS som er helt enig med meg at vi er sterkere sammen. Denne saken er en av våre tre kjernesaker i Menneskeverd, og da er det helt naturlig for oss som organisasjon å lage en kampanje, sier hun til KPK.

Trussel om foster i posten

Det er Menneskeverds holdning mot abort som har skapt de sterkeste reaksjonene.

– Det finnes dem som har problemer med hva vi som organisasjon står for, at vi er tydelige på at foster også skal ha et rettsvern og jobber for å redusere antall aborter, forteller Aanje.

Blant hatmeldingene Menneskeverd har mottatt, har det blant annet vært trusler om at de skal få tilsendt foster i posten.

– Slike meldinger må vi bare heve oss over. Det blir så lavt at det er det ikke vits å ta tak i engang. Vi velger å si som Michelle Obama: «When they go low, we go high», sier Aanje.

Menneskeverd har også fått Twitter-meldinger om at de er søppel og ufyselige.

– Det viser hvor lite saklig man kan være. Når vi får slike meldinger, tenker jeg at de heller får komme og ta en kaffe med oss, så får de se om vi er så ufyselige, sier Aanje.

Betent spørsmål

Aanje forteller at Menneskeverd er klar over at abort er et veldig betent spørsmål.

– Det oppleves alltid kontroversielt å stille spørsmål ved abort og problematisere kvinnens rett. Der er det mange sterke følelser, og det vet vi. Det blir litt kritikk, men det håndterer vi, sier hun.

Hun mener organisasjonen har vært tydelige på å ikke blande denne problematikken inn i Rockesokk-kampanjen for mangfold.

– Vi har vært veldig tydelige på at dette utelukkende er en positiv kampanje. Vi har ikke blandet inn NIPT-blodprøver, fosterdiagnostikk eller abort i dette. Vi opplever derfor at denne kritikken ikke er helt riktig. Vi har vært tydelige på at dette kun er en dag for å løfte opp mangfold og ønsker å sette pris på folk som har Downs syndrom.

– Ikke kristen organisasjon

Rosenborg hevder på bloggen sin også at Menneskeverd er «en kristenkonservativ organisasjon som vil (…) frata homofile deres rett til å gifte seg».

Aanje synes merkelappene som gis, er absurde.

– Vi er ikke en kristen organisasjon. Vi bygger på det kristne menneskesynet. Det gjør for øvrig grunnloven også, sier hun.

Informasjonslederen sier videre at Menneskeverd aldri har ment noe om homofile.

– Det er veldig feil og absurd når vi blir anklaget for dette. Vi mener ikke noe om surrogati eller eggdonasjon engang, eller hvem som er egnet til å bli foreldre, sier hun.

Rosenborg argumenterer med at Svein Granerud er styreleder i Menneskeverd. Han ble også nylig valgt til styreleder for det kristenkonservative nettverket Frimodig Kirke, som samler prestene som er mot den nye vigselsliturgien.

– Det må vår styreleder svare for selv. Vi lever i et demokrati der folk kan ha på seg ulike hatter. Vi som organisasjon har aldri frontet dette. Det faller utenfor vårt mandat, sier Aanje.

Viderefører kampanjen

Menneskeverd lar seg ikke skremme av kritikken og hat-meldingene og vil fortsette kampanjen neste år.

– Jeg hadde en god prat med lederen for NNDS i går, og kampanjen vil bli videreført til neste år. Da strekker vi ut en hånd og ønsker å samarbeide med flere organisasjoner som vil løfte opp dagen, sier Aanje.

Hun forteller at blant de som har deltatt i rockesokk-kampanjen i år, har det vært barnehager, skoler, kommuner, byråkrater fra regjeringen, helseministeren, stortingsrepresentanter, bibliotekarer og ballettdansere.

– Variasjonen har vært stor, og det er kjempegøy å se. Vi hadde jo aldri fått så stor oppslutning rundt kampanjen om ikke dette var veldig vellykket. Rockesokk slo veldig bra an og mye bedre enn jeg noen gang hadde trodd det ville gjøre, sier Maria Victoria Kjølstad Aanje. KPK

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.