MÅ SPØRRE: – Butikkene tar inn det kundene spør etter. Man må ikke bli motløs og gi opp, sier daglig leder Øyvind Hjemdal i Bok & Media. Foto: Stein Gudvangen, KPK.
Jakter julekort med Jesus på
Sliter du med å finne julekort med klassiske kristne motiver, har du trolig ikke prøvd hardt nok, for kortene finnes. Uansett hjelper det å etterspørre juleeffekter du savner.
Antallet julekort går nedover i konkurranse med tekstmeldinger og Facebook. Men fortsatt sendes det millioner av slike kort hver desember. Posten Norge har ikke eksakte tall, men i 2016 ble det sendt mellom 13 og 15 millioner kort. Nå har antallet trolig sunket en del.
– En kvalifisert gjetning er at det i år vil bli sendt 10 millioner julekort i julemåneden, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge til Kristelig Pressekontor.
To kort hver
I så fall sender hver nordmann i snitt to julekort hver, og tradisjonen blir neppe borte med det første. Det tror i alle fall ikke daglig leder Marianne Fjordholm i St. Olav Bokhandel.
Av ulike korttyper er det julekort butikken hennes selger mest av. Kortene man sender til venner når man er på ferie, er i stor grad erstattet av selfies (selvportrett tatt med mobiltelefonkamera, red.anm.), men julehilsenene kan ikke så lett byttes ut med noe digitalt. Det profitterer den katolske bokhandelen i Oslo på, og julehandelen er faktisk livsviktig for dem.
– Salget fram mot jul er det som bærer oss, sier Fjordholm som har måttet redusere bemanningen og knipe inn på arealet i kampen for å overleve. Julekortsalget bidrar til det.
Jesus i stallen
Men rundt om i Norge er det mangel på julekort med Jesus i krybben og hyrdene på marken. Netthandel er løsningen for noen, mens andre valfarter til hovedstaden for intensivere jakten. For julekort skal de ha – med de riktige motivene.
– Det har vært vanskelig for mange å få tak i kristne julekort de senere åra, sier økonomileder Christian Grøtterud i Norges Kristelige Student- og Skoleungdomslag .
– Derfor plukket vi fram de gamle motivene vi solgte på 1980-tallet og fikk trykt opp noen av dem på nytt. Det har gitt oss noen inntekter, forteller han.
Salget på 80-tallet ga en viss suksess, men dabbet av etter hvert, så innsatsen med å sende ut kortene svarte seg ikke noe særlig. Nå er disse kortene likevel tilbake på markedet fordi de møter et behov.
Marianne Fjordholm i St. Olav Bokhandel ser det samme:
– Vi får telefoner fra store deler av landet fra folk som ikke finner det de er ute etter i sine nærbokhandler, sier hun og registrerer betydelig etterspørsel etter kristne julekortmotiver.
– Folk sender fortsatt enormt mange julekort, sier hun.
Nå i opptakten til jula merker de dette både i nettbutikken, som bokhandelen satser mer og mer på, og i butikken i Akersveien som ellers er erklært som nissefri sone. Det vil si: Det er den norske fjøsnissen som ikke er å se her. St. Nikolas, som både er katolsk og ortodoks helgen, er absolutt til stede. Og det er selvsagt også Maria og Jesus-barnet.
Må etterspørre
Øyvind Hjemdal er daglig leder i den kristne bokhandelen Bok & Media i Oslo. Han tror mangelen på kristne julekort ofte skyldes kunder som ikke sier fra.
– Vanlige bokhandlere har nok en kirke i et snølandskap og andre temmelig ufarlige motiver som ingen blir fornærmet over, men ikke så mange typisk kristne motiver. Og folk godtar dompaper og julenisser og får en romantisk og hyggelig jul uten å reflektere over at Jesus-barnet i stallen ikke er der, sier Hjemdal.
Han mener det er viktig at folk spør lokalt, og han understreker at det ikke er vanskelig å finne leverandører.
– Butikkene tar inn det kundene spør etter. Hvis flere kunne være bevisste på å spørre etter kristne kort, ville det påvirke til og med de store kjedebutikkene. Kristne kunder kan ikke bare si at det ikke nytter eller at alt går nedenom. Man må ikke bli motløs og gi opp, sier han.
Kvinner og menn
Selv har han fyldige hyller med kristne kortmotiver, og han er sikker på at også bokhandlere utenom sentrale strøk vil ta inn slike kort hvis folk etterspør dem. Samtidig tar han med åpne armer imot delegasjoner av tilreisende som blant annet skal ha kristne kort i tide til jul. Til Akersgata kommer det årlig venninnegrupper på Oslo-tur som ikke finner kristne julekort på hjemlige trakter.
– Vi snakker her først og fremst om kvinnelige kunder. Det er kvinnene som holder juletradisjonene ved like, hevder Hjemdal.
I St. Olav Bokhandel ser de ikke helt det samme mønsteret.
– Hos oss er ikke dette en damegreie. Det er veldig mange menn som kjøper julekort også, og de som ringer oss for å bestille kort, er stort sett menn, sier Marianne Fjordholm.
Alt i alt er nok kvinnene i overvekt blant kundene hennes, og de kommer gjerne sammen med venninner, mens mennene kommer en og en. De jakter alene – også på de gode julekortmotivene. KPK
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!