Inviterte til debatt om kristen sionisme
- Sionismen forstår seg som et demokrati og en rettsstat, men har i virkeligheten blitt en stat der ett folk er favorisert ved undertrykking av den palestinske arabiske befolkningen. Det sa tidligere Fjellhaug-lærer Jens Olav Mæland på et debattmøte om kristensionismen.
Mandag kveld inviterte blant andre Norges Kristne Råd og Mellomkirkelig Råd til seminar i Kirkens Hus i Oslo om kristensionismen. Seminaret med tittelen «Kristensionisme – Et hinder for fred?» ble arrangert i forbindelse med lanseringen av boken «Armageddon, Halleluja! Møter med politisk kristendom» av Dag Hoel.
Forfatteren møter i boken kristensionister på bedehus i Setesdalen, i megakirker i Texas og reiser med dem på busstur rundt i Israel.
I boken dokumenterer forfatteren det som kan oppfattes som tvilsomme holdninger blant enkelte israelsvenner og sier blant annet at det ikke er uvanlig at kristne israelsvenner helliggjør vold som virkemiddel for å forsvare Guds plan.
– Trenger mer kunnskap
– Vi trenger mer kunnskap om hva kristensionismen er, både når det gjelder teologisk begrunnelse og politiske implikasjoner, sier generalsekretær i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke, Berit Hagen Agøy.
Et kjennetegn ved kristensionismen er at jødenes hjemvendelse til staten Israel støttes ut fra en kristen begrunnelse i bibelske profetier. Jesus kan først komme tilbake når jødene har samlet seg i det hellige land og blitt omvendt til kristendommen.
Den kristensionistiske bevegelsen i Norge har tilslutning i mange kirkesamfunn og promoteres også gjennom ulike medier.
– Dagens politiske situasjon i Palestina og Israel aktualiserer debatten rundt kristensionismens teologiske og politiske begrunnelser, mener Berit Hagen Agøy.
Paneldebatt
Seminaret tok for seg kristensionismens grunnlag, innflytelse og konsekvenser, med tre hovedinnledere: Biskop i Bjørgvin, Halvor Nordhaug, redaktør i Dagen, Vebjørn Selbekk og pensjonert prest Jens Olav Mæland.
– Den teologien jeg står for, er ingen erstatningsteologi, men en oppfyllelsesteologi. Den handler om at Gud står ved sine løfter. Det må ikke bli slik at oppfyllelsen av landløftene og spekulasjoner om endetiden får skygge for det store evangelium, sa biskop Halvor Nordhaug i sin innledning.
Han mener kristen sionisme vanskeliggjør en fredsprosess i Midtøsten istedenfor å legge til rette for den.
– Handler om solidaritet
Sjefredaktør i Dagen, Vebjørn Selbekk, som selv omtaler seg som kristen sionist, mener kristen sionisme handler om å vise solidaritet til verdens mest forfulgte folk.
– Jeg bærer betegnelsen kristen sionist med stolthet, selv om jeg føler at det brukes som et skjellsord. Jeg mener det er et grunnleggende problem i dag at mange nordmenn assosierer engasjement for Israel med et bestemt religiøst syn, og jeg mener den dagsaktuelle situasjonen i Midtøsten utvilsomt debatteres best med historiske og politiske argumenter, sa Selbekk og fortsatte:
– Det er også utgangspunktet mitt når jeg kaller meg kristen sionist. Jeg er kristen fordi jeg tror på Jesus Kristus og sionist fordi jeg støtter tanken om jødenes rett til et hjemland i sitt historiske kjerneområde.
Han maner til forsiktighet og edruelighet i den teologiske disiplinen eskatologien, læren om de siste tider.
Vranglære?
Den pensjonert presten, forfatteren og tidligere læreren ved Fjellhaug Misjonsskole Jens Olav Mæland, har tidligere høstet stor kritikk etter at han kalte kristen sionisme for vranglære.
Han omtaler seg selv som israelsvenn og mener det er mulig å være israelsvenn uten å være sionist.
– Jeg har vært israelsvenn i mange år, men jeg er ikke kristen sionist. Kristensionismen er en støtte til den eksklusive politiske sionisme som er synliggjort i den israelske staten.
– Sionisme er en tenkemåte omkring det jødiske folket som har klare politiske konsekvenser. Den forstår seg som et demokrati og en rettsstat, men har i virkeligheten blitt et etnokrati, altså en stat der ett folk er favorisert ved undertrykking av den palestinske arabiske befolkningen, sa Mæland.
I etterkant av innleggene ble det åpnet for debatt og spørsmål og innlegg fra publikum.
«Ikkje erstatnings teolog, men oppfyllelsesteologi » seier Biskopen her !
Det utsagnet vil eg gjerne gjer til mitt !
Er det ikkje dette Paulus stadig omtalar som mysteriet i evangeliet ?
Og er det ikkje det samme Jesus bryt ut i jubel for, når Han prisar vår Far for at det er skjult for «vise og forstandige» …..
Såkalla kristensionisme virkar til å spre om seg meir og meir og gir grunn til
bekymring. Faren er først og fremst er at den liknar på sannheten og såleis fører
mange vill. «At Jesus ikkje er oppfyllelsen av profetiene og løftene, men berre ein bekrefting på at dei står ved lag, og vil få sin fulle oppfyllelse i endetida og tusenårsriket» bør få dei fleste av oss til å stoppe opp !