Ordet i brennpunktet
Bibelordet står fast også i dag, og vi er kalt til å holde fast ved det og la det styre vår samvittighet.
I Jeremias kap. 36 fortelles det at kong Jojakim en vinterdag på 600-tallet f.Kr. fikk opplest for seg ord fra Herren som Jeremias hadde fått skrevet ned. Det sto et fyrfat foran ham, og for hvert tredje eller fjerde blad som ble lest opp fra bokrullen, «skar kongen dem av med en pennekniv og kastet dem på ilden i fyrfatet» (v. 23). Slik fortsatte Josias’ sønn til hele rullen var fortært av ilden.
Parallellen til våre dager er slående, der flertallet av ledere og tillitsvalgte i Den norske kirke (Dnk) billedlig talt har skåret ut Bibelens lære om ekteskapet og latt den bli flammenes rov. 1. Mos 1,27-28, Matt 19,4-5 og Mark 10,6-8 har de gjort til aske for seg og for dem som lar seg villede. Kledd seg i sekk og aske i anger og bot har de derimot ikke gjort, noe heller ikke kong Jojakims menn så noen grunn til: «De var ikke forferdet og de sønderrev ikke sine klær, verken kongen eller noen av hans tjenere som hørte alle disse ord», konstaterer Jeremias (v. 24).
Sambåndet trykker i dette nummeret en rådgivende uttalelse fra Indremisjonsforbundet (ImF), talt inn i den aktuelle kirkesituasjonen. Om to uker samles Kirkemøtet i Trondheim, der det etter all sannsynlighet blir flertall for å innføre en vigselsliturgi i Dnk for samkjønnede. Da kampen mot liberal teologi sto for 100 år siden, endte det ikke med utmelding eller frikirke, blant annet fordi striden i stor grad ble vunnet. Intet mindre enn et Guds under må til for at det samme skal skje denne gang.
ImF går i det bredt forankrede dokumentet langt i å anbefale utmelding, selv om det ikke sies rett ut. Det som tydelig sies, er at bedehusfolket må satse på bedehuset, fordi Bibelens autoritet er tilsidesatt i Dnks ledelse. Det samme har Sambåndet skrevet på lederplass før og fastholder det nå. Bedehuset må bygges opp til å bli et alternativ til kirken, der dette ikke alt er tilfelle. ImF Trossamfunn har siden 2009 stått klart til å utgjøre den juridiske tilknytningen.
Jeremias fikk beskjed om å finne en ny bokrull, og skriveren Baruk «skrev i den etter diktat alle ordene i den boken som Judas konge Jojakim hadde brent i ilden» (v. 32). De brente ords taktikk mislyktes.
Bibelordet står fast også i dag, og vi er kalt til å holde fast ved det og la det styre vår samvittighet. Og kong Jojakim? Han døde få år etter, og etterfølgeren ble ført i eksil til Babylon.
Tidligere ledere om kirkesituasjonen:
Etter et valg (august 2015)
Slår beina under biskopene (nettleder november 2015)
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!