Human lederjakt

Kristne organisasjoner bruker i økende grad rekrutteringsbyråer når de skal ansette.

Indremisjonssamskipnaden (IMS) har i lengre tid visst at daglig leder Sigrun Thormodsæter på Brandøy leirsted skulle slutte.

− En egen gruppe jobbet i over et år med å finne ny daglig leder, men lyktes ikke. I slutten av oktober tok vi kontakt med rekrutteringsbyrået Human og overlot rekrutteringsarbeidet til dem, fortalte daglig leder Marit Ådnanes i IMS til Sambåndets januarnummer.

Lørdag 28. mars ble også stillingen som daglig leder ved IMS-eide Helgatun fjellpensjonat i Myrkdalen lyst ledig via Human, i annonser i de riksdekkende avisene Dagen og Vårt Land. Også da det skulle ansettes ny økonomileder i Indremisjonsforbundet (ImF), ble rekrutteringsbyrå trukket inn etter lengre tid med egen leting.

Ressurskrevende.
Human lyste ut stillingen på Brandøy i Grannar, Dagen og Sunnhordland. Normal prosedyre er at Human behandler søknader som er kommet inn, før de kommer med en tilrådning til IMS-styret som så skal ansette.

− Hva synes du om å overlate rekrutteringsarbeidet til Human?

− Jeg synes det er kjempebra. Jeg er så glad for at de har tatt over det arbeidet. Det er dette som er deres felt. Det er veldig ressurskrevende å rekruttere, sier Ådnanes til Sambåndet i januar.

IMS har brukt Human en gang før, og det var da de ansatte Ådnanes som daglig leder. Ifølge CEO Ørjan Hummelsund i Human har byrået flere kristne organisasjoner på kundelisten. Bare i desember i fjor jobbet de for Åpne Dører, Norsk Søndagsskoleforbund, Norges kristelige student- og skoleungdomslag og Kirkens SOS.

En investering.
− Det er flere grunner til at det blir mer bruk av rekrutteringsbyrå. Det blir mer og mer forståelse av at det å ansette noen, er en investering. Hvis man skal investere i en maskin til for eksempel 100 000 kroner, gjør man grundige forundersøkelser og får inn flere anbud. I det en skal ansette et menneske, er det snakk om en investering som er utrolig mye større. En feilinvestering kan koste mange millioner kroner. Å ansette en feil leder kan være ødeleggende for miljøet og medarbeiderne. Derfor trenger man en kvalitetssikring og risikovurdering, sier Hummelsund.

− Hvordan er det å jobbe for kristne organisasjoner?

− Rekrutteringsprosessen er ganske lik den vi har når vi jobber for næringslivet. Profesjonaliteten trekker vi med oss uansett om vi jobber for næringslivet eller kristne organisasjoner. Vi jobber med å vurdere på så objektive og gode kriterier som mulig. Det som er forskjellig, er at kristne organisasjoner til dels vektlegger andre ting. Det kan være åpenbare ting som forholdet til den aktuelle organisasjonen, kirketilhørighet og kall, svarer Hummelsund. I løpet av sine år i rekrutteringsbransjen har han ansatt hundrevis av medarbeidere og har også vært borti ansettelsesprosesser som ikke har vært like gode som ønskelige.

Annonser og kontakter
Normisjon brukte rekrutteringsbyrået Heitmann da de skulle ha ny generalsekretær i 2013. Ingvar Torsvik ble tilsatt, men måtte slutte før han skulle tiltre i januar 2013, etter at han sto frem i et intervju i Dagen. Begrunnelsen var ifølge landstyreformann Tormod Kleivens at Torsvik og Normisjon hadde ulikt syn på ledelse.

− Det var landsstyret som vedtok at Normisjon skulle bruke rekrutteringsbyrå. Det er den eneste gangen Normisjon har brukt rekrutteringsbyrå. Jeg var ikke med i prosessen, så jeg kan ikke si så mye om den. Det eneste jeg kan si, er at man kan ha gode erfarings- og møtepunkter med rekrutteringsbyrå, selv om utfallet ikke blir så heldig, sier administrasjonssjef Trond Pladsen i Normisjon.

− Så dere bruker nettverket deres når dere skal rekruttere?

− Vi bruker annonser og våre kontakter. Vi tar kontakt og utfordrer folk til å tenke på om de skal søke på den stillingen, svarer Pladsen.

Indre og ytre kall
I ImF Sør er de på jakt etter administrativ leder og kretsleder. Ommund Tveit er konstituert kretsleder frem til sommeren.

− Rekrutteringsbyrå er fremmed her nede. Det har ikke vært praksis og er ikke på agendaen. Vi ligger på en sånn linje at vi ikke ser behov for å bruke rekrutteringsbyrå. Ofte gjør vi det internt og bruker våre kontakter. Vi har et stort nettverk, sier daværende barne- og ungdomssekretær, nå forkynner, Åge Nygård i ImF Sør til Sambåndet januarutgave.

Han er opptatt av hvordan kristne organisasjoner rekrutterer folk.

− Jeg synes indre og ytre kall har vært altfor lite i søkelyset. Tidligere snakket man mer om det. Det begynte med at man hadde et indre kall som man fikk bekreftet ved at noen tok kontakt med deg. Nå handler det mer om utrustning og kvalifikasjoner. Det er kanskje en følge av at det er så vanskelig å få tak i folk. Vi skulle kanskje spørre: Hva med det indre kallet? Hva med det ytre kallet, mener han.

Ansvar
Hummelsund bekrefter at Human ofte ser etter noen andre egenskaper når de skal rekruttere en leder til en kristen organisasjon.

− Å være leder i en kristen organisasjon krever til dels noen andre typer ferdigheter. Av en leder i næringslivet kreves det blant annet gjerne høy grad av kommersialitet, av en kristne leder er det kanskje viktigere med empati og at en drives av det å hjelpe andre. Men lederskap i næringsliv og organisasjonsliv har også mye til felles. Like viktig er det å gjøre gode vurderinger av hvilken fase organisasjonen er i, og hvilken type leder trengs for «en tid som denne», sier han.

På spørsmål om hvor dyrt det er å bruke Human i forbindelse med stillingen på Brandøy, svarer daglig leder Marit Ådnanes i IMS følgende:

− Jeg vil ikke komme med noe tall. Det koster, men vi har fått en god pris.

 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.