Ljønes tok språklig oppgjør

Sverre Dag Ljønes takket for seg som styreformann i ImF med blant annet å ta opp hvordan konservative kristne blir utsatt for språklig manipulasjon.

– Når det gjelder språket, så er det noen som tar det og bruker det slik at det betyr noe annet enn det gjorde opprinnelig. For eksempel har noen tatt ordet «ekteskap» fra oss og gitt det en ny betydning. Ekteskap har jo betydd noe som er for mann og kvinne. Nå snakker man om «likekjønnet ekteskap», sier Ljønes.

Språklig manipulasjon
Han nevner også andre eksempler på språklig manipulasjon.

– Tenk på «det mørke fastland», «bibelbelte» og «homofob». Når man bruker de ordene, får man inntrykk av at en som er konservativ kristen, er en mørkemann.

Ljønes oppfordrer til å ikke la seg manipulere av andres språk.

– Er jeg homofob fordi jeg har et konservativt bibelsyn, spør han.

– Jeg har ingen ting imot homofile. Jeg ber for dem som jeg ber for alle andre. Vi er alle syndere som trenger nåde.

Bønn og tiende
I sin avskjedstale som styreformann i ImF kom Ljønes også inn på bønn og tiende.

– Jeg vil takke for forbønn for meg, og jeg er glad for at vi startet med forbønn for GF 2016 for et år siden. En halv time i bønn er kanskje viktigere enn komitémøter i Guds rike.

Utfordring til å gi tiende har Ljønes gitt ved flere anledninger som styreformann.

– Er det blitt orden på tienden, da? Noen spør om det er av netto- eller bruttolønn. Jeg vil si: Begynn med netto, sier Ljønes.

– Trykket på kristne organsisasjoner blir ikke mindre nå de statlige overføringene blir redusert. Da blir tienden enda viktigere, legger han til.

Ljønes avsluttet med å spille deler av sangen «Gi meg Jesus».

– Vi må som Anfin Skaaheim sa i sitt siste intervju, tale om hele Jesus, og vi må velge Jesus, lyde Jesus og følge Jesus, sier Sverre Dag Ljønes.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.