PRESENTASJON: Pastor Landro presenterer Fredheim Arenas nye diakoner, fra v. Anne Marie Stene Tørressen, Aasveig Obrestad Hauge, Geir Arne Egeland og Per Kåre Vatland. FOTO: Privat

Fredheim Arena vil bli bedre på å se mennesker

Nå har Fredheim Arena fått fire nye diakoner som skal jobbe inn mot forsamlingens egne.

På gudstjenesten 7. januar i Fredheim Arena ble fire nye diakoner presentert for forsamlingen og bedt for. De fire er Anne Marie Stene Tørressen, Aasveig Obrestad Hauge, Geir Arne Egeland og Per Kåre Vatland. Anne Marie er allerede en del av staben, ansatt som kontorleder, og vil bruke noe stabstid på diakonalt arbeid. De tre andre vil være frivillige.

Pastor og daglig leder Andreas Bjørntvedt opplyser til sambaandet.no at alle fire i lang tid har vært sentrale og drevet med diakonalt arbeid, i likhet med andre.

Representanter
– Vi vet at disse fire, ved siden av en del andre i forsamlingen, går på besøk til ulike personer og har erfaring fra omsorgs- og bønnearbeid. De har et hjerte for de eldre i forsamlingen. Det falt veldig naturlig at det ble disse fire som ble valgt, og de svarte ja med en gang. Det er vi takknemlig for, og det er med på å bekrefte noe vi tenker de allerede er, sier Bjørntvedt.

Han fremholder at de fire nå får den rollen at de som diakoner representerer Fredheim Arena når de møter personer. Det vil også bli opprettet et internt diakoniråd som de sitter i.

– Hva skal de gjøre konkret?

– Det er spesielt interndiakoni. Det betyr at de skal arbeide særlig inn mot eldre, syke, ensomme og mennesker i sorg knyttet til ulike situasjoner, og som har tilknytning til forsamlingen.

Oppfølging
– Hvorfor får dere fire diakoner akkurat nå?

– Det er fordi at vi har et ønske om i større grad å se og møte mennesker, slik Jesu møtte mennesker, særlig de som har et særlig behov for å bli sett. Så har vi sett gjennom flere år at vi ikke har klart å følge opp godt nok når folk havner i sykdom eller de mister noen. Dessverre har det druknet i alt det andre, og det tar vi selvkritikk på og kjenner at det er behov for å ha et bedre system på det.

– Det har vært litt tilfeldig hvordan oppfølgingen blir?

– Vi har prøvd å følge opp, men i enkelte tilfeller har vi opplevd at det har sviktet, ja, og det er ikke alle ting vi får med oss heller. Vi er nødt til å få et bedre system på det. Dette er den måten vi besvarer det på, og som vi tror vil være tjenlig for forsamlingen, sier Bjørntvedt.

Samarbeid
Diakonene vil ha tett samarbeid med både eldsteråd og pastorteamet. Erfaring vil vise hvor tidkrevende denne tjenesten blir.

– Vi vil være i tett dialog med diakonene om dette – vi må passe på at vi ikke overbelaster dem, sier han.

– Vi vet at det allerede foregår mye interndiakoni, fra mange forskjellige. Det er mange som går på besøk, og det er ikke alt vi har oversikt over. Målet er ikke at disse fire skal gjøre alt, men de skal gjøre noe, og så skal de være bindeledd mellom alle de som gjør noe av dette frivillig allerede, og slik skape en oversikt, sier Andreas Bjørntvedt.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.