Sambåndet

Fredag 25. mai 2018
RSS
DØDE HJEMME: Den verdenskjente evangelisten Billy Graham døde onsdag i sitt hjem. FOTO: Skjermdump, Youtube/ BGEA

Billy Graham hylles verden over

Den verdenskjente vekkelsespredikanten som blant annet omtales som den viktigste evangelisten siden apostelen Paulus, døde onsdag 21. februar, 99 år gammel.

Av Ingunn Marie Ruud og Torbjørn Greipsland, KPK. Publisert 22. februar 2018.

Amerikanske Billy Graham, som de siste 70 årene har evangelisert i 185 av verdens land, døde i sitt hjem i North-Carolina onsdag 21. februar. Hilsener som hyller den anerkjente evangelisten, strømmer nå inn, skriver det kristelige nettstedet Christian Today.

– Den STORE Billy Graham er død. Det var ingen som ham! Han vil bli savnet av kristne og alle religioner. En veldig spesiell mann, skrev den amerikanske presidenten, Donald Trump.

Billy Grahams sønn, Franklin Graham, som gjestet Oslo i høst, skrev etter hvert denne meldingen på Twitter:

Oversatt: «Min far … ble en gang spurt,» Hvor er himmelen? » Han sa: «Himmelen er hvor Jesus er, og jeg kommer til ham snart!» I morges forlot han denne verden for evig liv i himmelen, forberedt av Herren Jesus Kristus – Verdens Frelser, som han proklamerte i 80 år.»

Både politikere, tidligere presidenter, religiøse ledere og kjendiser hyllet Billy Graham etter at hans død ble kjent. Presidenten for den etiske og religiøse frihetskommisjonen til Southern Baptist Convention, Russel Moore, sammenlignet predikanten med Bibelens apostler.

– Billy Graham var etter min mening den viktigste evangelisten siden apostelen Paulus. Han forkynte Kristus, ikke seg selv, ikke politikk, ikke velstand … han bar uimotståelig personlig integritet, sa han.

Angrepet i Norge

ANGREPET: Dette bildet er av Billy Graham i 1978 like etter han ble angrepet under et møte i Storsalen. FOTO: Torbjjørn Greipsland

Men selv om predikanten var svært godt likt, møtte han også motstand. Da Billy Graham besøkte Norge for andre gang i 1978, ble han angrepet på et møte i Storsalen i Staffeldtsgate i Oslo. En ung kvinne kastet tomater innsatt med væske, på ham. Bjørn Willoch, som satt på podiet bak Graham, sa senere i et intervju med KPK at det var en etsende væske som han selv fikk noe av i håret.

Vaktene fikk holdt kvinnen borte fra å gjøre noe mer alvorlig. Willoch snakket med henne og besøkte henne senere. Han sa hun tilhørte en gruppe kalt 666. Da han var på besøk hos henne, kom flere jenter som var med i samme gruppa inn.

– De hadde en ganske hatsk stemning mot den kristne tro, sa Willoch.

Bjørn Willoch, som hadde en sentral funksjon i arrangementet, sier det var svært mange som prøvde å hindre møtene både ved å prøve å ødelegge det elektriske anlegget og på annen måte. Og samme kvinne som kastet væske på Graham, klatret opp i en mast under hovedarrangementet på Ullevål Stadion.

– Jeg hadde brevkontakt med henne i et par år. Men til slutt kom brevet i retur med påskriften «Hun er død». Jeg antar det er riktig da hun den gang bodde i et hybelhus, og trolig var det administrasjonen der som returnerte brevet, sa Bjørn Willoch.

Sterk motstand

– Motstanden mot møtene med Billy Graham var så sterk at det førte til at opplegget på Ullevål ble betydelig forandret. Mens det er vanlig at de som vil ta imot Jesus som sin frelser kalles fram til plattformen, måtte man denne gang be dem gå bort til gjerdet. Det fungerte ikke særlig bra, men det ble gjort av frykt for at noen skulle gå fram og angripe Billy Graham, sa Bjørn Willoch, som ikke er kjent med at de i andre land møtte en slik motstand.

Han hadde nær kontakt med Billy Graham under besøket og sier han var en meget ydmyk mann, noe som nok har medvirket til at han har fått så god omtale og betydd så mye.      

Elske motstanderne

Om motstanderne sa Billy Graham dette i sin tale i Storsalen:

– Vi må elske de som er våre motstandere. Omslutt dem med kjærlighet!

På en pressekonferanse i forbindelse med besøket sa han dette som svar på et spørsmål om hva han hadde som andre forkynnere ikke har:

– Jeg vet der er visse hemmeligheter. Når jeg siterer Bibelen, tviler jeg aldri på det som står der om korsets betydning, om jomfrufødselen, om Jesu død for våre synder, om nødvendigheten av at menneskene trenger Jesus som frelser, eller at Kristus møter menneskenes behov. Dessuten har jeg medarbeidere som jeg ikke kunne være foruten. Et annet forhold er at den teknologiske utvikling har betydd mye. Uten TV og radio hadde vi ikke kunnet nå så mange.

Les også: Barnebarnet Will Graham om sin farfar.

11 Comments »

  • 1

    Arven etter presidentenes pastor

    27. februar, 2018, kl. 11:40

    […] sine verdensomspennende evangeliseringskampanjer. I en artikkel fra Kristelig Pressekontor som er publisert på sambåndet.no, kan vi lese hva Graham selv trodde var årsaken til at han nådde fram til manges hjerter. Det […]

    Svar
  • 2

    Solvor D

    1. mars, 2018, kl. 16:57

    Det er mulig at han var en evangelist den første tiden i ung alder. Men han døde ikke som en evangelist, men forfører.

    Det han stod for, var ikke tuftet på Guds Ord, da han støttet en global verdensreligion der både Gud, Allaha og Budda kunne være sammen….

    Savner en research!

    Anbefaler denne: https://www.youtube.com/watch?v=lUcMg0PyvxY&t=1463s

    Svar
    • 2.1

      Petter Olsen

      5. mars, 2018, kl. 09:18

      God morgen, Solvor Dyrnes, og takk for respons! Jeg svarer som ansvarlig redaktør for Sambåndet på papir og nett.

      Artikkelen du responderer på, er ikke skrevet av Sambåndets redaksjon, men av Kristelig Pressekontor (KPK). Indremisjonsforbundet (ImF) er en av om lag 30 eiere av KPK, og derfor kan Sambåndet benytte de artiklene de leverer. I første rekke er det KPKs egen ansvarlige redaktør som bærer ansvaret for disse artiklene. Derfor ba jeg i utgangspunktet en av journalistene på saken, tidligere KPK-redaktør Torbjørn Greipsland, om å svare deg, noen han også har gjort (kommentar 3).

      Ettersom Sambåndet har valgt å bruke artikkelen, ligger det også et ansvar på meg. Derfor vil også jeg gi deg et svar, og jeg vil komme inn på elementer i begge dine innlegg.

      ImF

      1. Du skriver (kommentar 3.1, til Greipsland): «Som misjonsorganisasjon vil jeg tro at dere ønsker å være et lys i mørket.» Som ansatt i ImF kan jeg bekrefte det. Slik jeg oppfatter deg, impliserer du imidlertid at ved at sambåndet.no bringer til torgs den nevnte artikkelen om Billy Graham, er ImF (som utgiver av bladet) ikke et slikt lys. Jeg må da generelt få påpeke at Billy Graham aldri var ansatt i ImF eller sto under ImFs tilsyn. At Sambåndet skriver om noen eller noe, betyr ikke nødvendigvis at ImF – eller Sambåndet – av den grunn går god for denne noen eller dette noe. Nettstedet sambåndet.no er et nyhetsnettsted. At Billy Graham var død, var utvisomt en nyhet av interesse også for våre lesere.

      2. I innleggene dine (kommentarene 2 og 3.1) bruker du sterke uttrykk. Du stempler Billy Graham som en «forfører», og du anklager – indirekte – KPK og Sambåndet for ikke å drive research.

      Din egen research (i kommentar 2) later til å være den Youtube-videoen du lenker til av Robert Breaker. Jeg har hørt gjennom den (1 time og 22 minutter), og jeg er verken imponert eller overbevist.

      Manglende kildekritikk

      Breaker har hentet fram en mappe som han fikk i hendene for mange år siden, og som det virker som om han ikke har sett på før nå. Han synes ikke å ha gjort noen forsøk på å sjekke de kildene som dette stoffet bygger på, og i flere tilfeller aner han ikke hvem de personene han siterer, er. Det er etter mitt syn også mange eksempler på at Breaker drar konklusjoner ut fra det han leser opp eller spiller av, som ikke har dekning i det han viser til, eller der han overdriver betydningen av det og/eller leser det i verste mening.

      Et godt eksempel på dette er når Breaker, helt mot slutten, leser opp fra et intervju i McCall’s magazine i 1978. Her er det sitater som kan få oss til å tro at Graham tror på universalisme – at alle blir frelst uansett hvem man tror på. Dette er også en hovedanklage mot Graham i dine to innlegg.

      Breaker gjør ikke noe forsøk på å sjekke hvordan Graham forholdt seg til denne artikkelen. Hadde han gjort det, ville han ha funnet ut at Graham kort tid etter gikk ut og understreket at dette ikke var en rett gjengivelse av hans syn. Graham påpekte at, sitat, «jeg tror, uten reservasjon, at Jesus Kristus er den eneste vei til frelse.» Det er også hva han forkynte, ikke bare i starten, men også så sent som i 2005, slik denne lenken gir eksempler på.

      Paulus og hedningeemisjon

      3. Som også Greipsland påpeker i svaret til deg (kommentar 3), har nok Graham kommet med noen enkeltutsagn man kan reagere på, ikke minst om politikk. Men så langt jeg kan se, er det ikke hold i de svært alvorlige anklagene du – og Breaker – slynger mot Graham hva hans teologi angår. Jeg hørte eksempelvis ikke Breaker referere til Paulus’ forkynnelse for hedninger i Athen, der apostelen siterer fra hedenske filosofer. Jeg hørte ikke Breaker forsøke å forklare hva Paulus mente når apostelen skrev i 1. Kor 9, 19-23: «For selv om jeg er fri overfor alle, så har jeg gjort meg til alles trell, for å vinne så mange som mulig. For jødene er jeg blitt som en jøde, for å kunne vinne jøder (…). For dem alle er jeg blitt alt, for i alle fall å frelse noen. Alt gjør jeg for evangeliets skyld, for at også jeg kan få del i det». Jeg hørte ikke Breaker forsøke å forklare hvorfor Paulus lot Timoteus omskjære.

      Bare Gud er Gud

      4. Om det skulle kunne bevises troverdig at Graham skal ha sagt – og ment – at det finnes andre enn Gud som det er verdt å tro på (Allah, Buddha etc.), tar jeg, Sambåndet og ImF selvfølgelig avstand fra det (se eksempelvis en nylig lederartikkel), men jeg kan ikke se at Breaker klarer å føre bevis for at Graham sto for noe slikt.

      Når det gjelder The World Council of Churches, gir Breaker inntrykk av dette jobber for å samle alle religioner til én, noe som jo ikke er riktig. Heller ikke begrepet økumenikk handler om religionsblanding, men om å arbeide for samhold mellom kristne kirker. Selv om ImF/Sambåndet ikke ser det som sin oppgave å jobbe med dette, må man i alle fall være såpass redelig at man fremstiller deres motiver noenlunde etterrettelig.

      Hva katolisisme angår, har Sambåndet/sambåndet.no brakt flere artikler som påviser forskjellene mellom katolisime og protestantisme, og jeg har også selv skrevet om dette i Vårt Land.

      5. Billy Graham var, i likhet med alle oss andre, åpenbart ikke feilfri. Derfra er det et langt stykke til å kalle ham en «forfører», og jeg kan ikke se at det er ført troverdig bevis for det.

      Svar
      • Solvor D

        7. mars, 2018, kl. 14:25

        Takk for svar. Men jeg har mer. Og jeg hadde ikke brukt «forfører» uten at jeg kunne stå for det.

        ImF eller sambåndet, jeg regner med at det uansett er verdt å dykke dypere når en evangelist får den mediedekningen han får. Ikke minst med tanke på at evangeliet om Jesus er det mest dyrebare vi har å gi videre til verden.

        Enig i at kilder er viktig, selv om det første skulle være dekkende, men OK. Vil tro du vet hva en frimurer er: https://www.youtube.com/watch?v=MBa7tCZhC70

        Her er en tredje lengre video som konsekvent går grundigere til verks i kildebruk: https://www.youtube.com/watch?v=kxuHRCKmCPo

        Ha en fin dag.

        Svar
        • Petter Olsen

          7. mars, 2018, kl. 23:42

          God kveld, Solvor Dyrnes!

          Du har hentet fram to nye videoer. Den første viderebringer et kjent rykte om at Billy Graham var en frimurer. Bevisene er det verre med, og de samme ryktene har rammet blant andre Jerry Falwell, uten at man har ført noe troverdig bevis. Billy Grahams organisasjon avviste 16. juli 1997 at det var hold i ryktene for Grahams del. Tidligere frimurer Jim Shaw skrev i en bok at han selv hadde mottatt 33. grad sammen med Graham, men ble avslørt som en løgner.

          Den timelange videoen overbeviser meg like lite som den forrige med Robert Breaker.

          Her har vi en mann som tydelig mener at han selv sitter på hele sannheten – sammen med «en liten rest», som han kaller det, av bibeltroende kristne. Han framstår etter mitt syn som mistenksom og misunnelig fordi Graham har samlet mange mennesker under sin talerstol.

          På samme måte som jeg opplevde Breaker, får vi her et utvalg av hendelser og utsagn som synes nøye utvalgt for å gi et skinn av at de voldsomme påstandene om at Graham skulle være en «forløper for Antikrist» (!), kan festes lit til. Det klarer pastoren ikke.

          Jeg mener at de utvalgte utsagnene vi hører fra Graham, i stor grad blir forvrengt og/eller tolket i verste mening, og man gjør ikke noe forsøk på å sjekke om Graham eller andre selv har sagt noe om hvordan han har blitt utlagt.

          Som jeg tidligere har påpekt, vil ingen hevde at Graham var perfekt, men det er det heller ingen andre dødelige mennesker som er. Heller ikke jeg er noen stor tilhenger av Kirkenes Verdensforbund, men derfra og påstå at de står i Satans tjeneste, er det likevel et stykke vei. Hvilken bibeloversettelse Graham brukte, har jeg ikke kunnskap om, men jeg savner bevis fra pastoren i videoen på påstandene om en frafallen bibel benyttet av frafalne kristne.

          På videoen hører vi etter mitt syn enda en skråsikker mann som ikke unnslår seg for å fradømme folk deres gudsforhold og komme med påstander på tynt grunnlag om at andre mennesker er frafalne og forkynner en falsk Jesus. Jeg klarer ikke å se at det er framlagt beviser for dette i denne videoen heller. Flere videoer av samme slag vil etter dette ha begrenset interesse i dette kommentarfeltet.

          Svar
  • 3

    Torbjørn Greipsland

    2. mars, 2018, kl. 22:13

    Nettredaktør har bedt meg om en kommentar. La meg kort si følgende:

    Billy Graham har vært omdiskutert for enkelte synspunkter han har, også hvem han samarbeidet med.

    Men det som har vært det store og samlende for evangeliske kirkesamfunn som har støttet han, er hans forkynnelse. Den har vært meget bibeltro ut fra Billy Grahams store tillit til Guds ord. Derfor har han nådd mennesker i ulike kulturer og land og med ulik religiøs bakgrunn.

    Det som ikke bare familien, men også andre sa om han og hans forkynnelse på gudstjenesten begravelsesdagen, viste jo klart hva denne mannen har forkynt og hva det har betydd. Både datteren Ann og sønnen Franklin syns klart å ha fortsatt i samme spor.

    Torbjørn Greipsland

    Svar
    • 3.1

      Solvor D

      4. mars, 2018, kl. 19:03

      Hvorfor søke andre guder når GUD gir full pakke? Gud er er bare god. Hvorfor søke jomfru Maria når Gud har det beste?

      Jesus er er nok, og det Jesus gjorde for oss, er mer enn nok. Troen alene på Han er nok. Og ikke gjerninger. Det er bare én Gud, Herren er EN. Og det er bare frelse i ett navn, Jesus Kristus. Og det er bare frelse for den som bekjenner navnet Jesus Kristus.

      Jeg tenker at om Billy hadde omvendt seg fra samarbeidet han hadde med andre religioner, ville han ha ønsket å advare andre om å følge det sporet. Det gjorde han ikke. Avslør mørkets gjerninger, står det. Det står ikke; tildekk mørkets gjerninger. Men de ble tildekket.

      Som misjonsorganisasjon vil jeg tro at dere ønsker å være et lys i mørket. Jeg har selv opplevd fra min barndom at dere er det. Men her er utfordringen; Noen av lysene i Norge har blitt dunkle! Og ikke som et fyrlys – Jesu navn.

      Vi trenger å finne fram sangen «Dette lille lyset mitt det skal lyse klart» Og når JESUS henter meg, skal det skinne klart!

      «Et rike som er i strid med seg selv, blir ødelagt, og hver by eller hvert hus som er i strid med seg selv, kan ikke bli stående». Matt. 12:25

      «Bli i meg, så bli jeg i dere» Joh. 15:14

      Mvh

      Svar
  • 4

    merete

    8. mars, 2018, kl. 10:04

    Hei, kan det være dette tv-intervjuet som skaper uro?

    https://m.youtube.com/watch?v=axxlXy6bLH0

    «Billy Graham and Robert Schuller, who is the pastor of the Crystal Cathedral in Garden Grove, California and founder of the Hour Of Power television program. The interview was broadcast on May 31, 1997 on the Hour of Power television program, titled «Say ‘Yes’ To Possibility Thinking,» program #1426. «

    Svar
    • 4.1

      Petter Olsen

      20. mars, 2018, kl. 15:06

      Hei, Merete Ytterdal, og takk for respons!

      Dette intervjuet er absolutt noe som trekkes fram, ja. Produsenten av akkurat denne videoen hevder i starten at Graham her benekter at Jesus er den eneste veien til Gud. Vedkommende siterer Matt 10,33, hvor Jesus sier følgende: «(…) den som fornekter meg for menneskene, ham skal også jeg fornekte for min Far i himmelen». I konteksten av dette bibelverset er det en svært alvorlig anklage som framsettes mot Graham.

      For å prøve å forstå hva Graham mener, tror jeg det er viktig å ta utgangspunkt i hva han selv definerer som tema – the Body of Christ (Kristi legeme). Han sier at «alle som elsker Kristus, eller kjenner Kristus, enten de er bevisst på det eller ikke, er lemmer på Kristi legeme.» Graham sier ikke her at det er en annen vei til frelse enn gjennom Jesus. Det var jo mange mennesker som ble frelst før Jesus kom til jord og døde på korset!

      Romerbrevet kap. 1-2 opplyser oss at Gud har åpenbart seg på to måter, hvorav den ene er allmenn og er gjennom skaperverket og samvittigheten. Den åpenbaringen har alle fått. (Den andre måten Gud har åpenbart seg på, er gjennom Jesus i Bibelen.) Vil noen påstå at for eksempel Abel, Enok og Noa ikke er frelst og en del av Kristi legeme, fordi de levde i tiden lenge før korsdøden og før Bibelen var nedskrevet? I Hebr 11,13 står det slik: «I tro døde alle disse uten at de hadde oppnådd det som var lovt. Men de hadde sett det langt borte, og hilste det». De ble frelst på samme grunnlag som oss, blodets grunn, selv om de ikke kjente Jesus på den måten vi kan få lov til som lever etter hans jordeliv og korsdød.

      Vil noen påstå at for eksempel Abel, Enok og Noa ikke er frelst og en del av Kristi legeme?

      Så henviser Graham til Apg 15 og apostelmøtet i Jerusalem. I v. 14 står det slik: «Simon har fortalt hvordan Gud fra først av sørget for å ta ut av hedningene et folk for sitt navn». Her viser jo Graham nettopp til evangeliseringsoppdraget – det å kalle mennesker av alle religioner, både jøder og hedninger, til å søke frelse i Jesus og til å bli borgere av det framtidige gudsriket (v. 16-17). Disse muslimer eller buddhister som blir kalt av Gud, «kjenner i sine hjerter at de trenger noe som de ikke har», sier Graham. Jeg tror altså at han har blant annet snakker om den allmenne åpenbaringen av Gud.

      Oppsummert: Jeg har gått gjennom utskriften av dette intervjuet. Jeg kan godt være med på at Graham her uttrykker seg «ubeskyttet» og noe uklart (det er i alle fall tydelig at han som intervjuer Graham, ikke forstår så mye!), men jeg kan ikke finne noe som rettferdiggjør en påstand om at Graham forkynner en annen vei til frelse enn gjennom Jesus. I alle fall så sent som i 2005 bekreftet han i forkynnelsen sin at han mener Jesus er eneste vei til Gud.

      Svar
  • 5

    Merete

    24. mars, 2018, kl. 11:49

    For ordens skyld ønsker jeg at hele intervjuet oversettes og prøver på det.

    «Schuller: Fortell meg hva du tror fremtiden bringer/er for kristendommen?

    Graham: Jeg tenker at alle som elsker Kristus eller kjenner Kristus, om de er bevisst på det eller ikke, er medlemmer/lemmer på Kristi kropp.

    Det er det Gud gjør i dag. Han kaller mennesker ut av verden for Hans navn. Om de kommer fra den muslimske verden, buddhistiske verden, kristne eller ikke-troende verden, de er medlemmer/lemmer på Kristi kropp, for de er kalt av Gud. De kjenner kanskje ikke navnet Jesus, men de kjenner i sitt hjerte at de trenger noe de ikke har, og de vender seg til det eneste lyset de har, og jeg tror de er frelst, og at de vil være sammen med oss i himmelen.

    Schuller: Fantastisk! Jeg er så glad for å hôre deg si dette. Det er en vidhet/raushet i Guds nåde.» sitat slutt.

    Nå skal jeg ikke spekulere på troen i Graham eller Shullers hjerter, men LÆREN skal alle kristne bedømme om er på linje med Guds Ord.

    Kan trekke frem «alle som elsker ‘Kristus’ eller kjenner ‘Kristus’, om de er bevisst på det eller ikke, er medlemmer/lemmer på Kristi kropp.» Sitat slutt.

    Trekker også frem «Han kaller mennesker ut av verden for Hans navn. Om de kommer fra den muslimske verden, buddhistiske verden, kristne eller ikke-troende verden, de er medlemmer/lemmer på Kristi Kropp, for de er KALT AV GUD». Sitat slutt.

    «De kjenner kanskje ikke navnet Jesus, men de kjenner i sitt hjerte at de trenger noe de ikke har, og de vender seg til det eneste lyset de har, og jeg tror de er frelst, og at de vil være sammen med oss i himmelen.» Sitat slutt.

    Min kommentar: Jesus Kristus er Veien, Livet og Sannheten . Han er ENESTE veien til Gud. Han Er LYSET, og vi skal se til at lyset i oss ikke er mørke. Falske guder og religioner som tilber avguder, HAR IKKE OG ER IKKE LYS. De er MØRKE. Ingen blir frelst av å være kalt av Gud. Man kan heller ikke elske og kjenne Kristus og ikke være bevisst på det.

    Læren som presenteres i dette TV-intervjuet, er særdeles urovekkende. Både læren som kommer frem, og ikke minst fordi det er Graham som presenterer denne læren! Universalismen som både ledere i pinsemenigheter og Erik Furnes har advart om, er på full fart inn i de kristne forsamlinger og i kristne forum på nettet. Alle blir frelst, selv de som ikke tror og bekjenner Herren Jesus Kristus.

    Gnosismens lære om gudegnisten i alle, iblandet Kristus-bevissthet fra nyåndelighet/New Age og universalismen om at alle blir frelst, blir en grøt som jeg forstår godt at folk blir urovekket av. Bibelens Evangelium er det definitivt ikke som forkynnes i dette tv-intervjuet.

    Her ser vi et meget godt eksempel på at vi ikke skal stole blindt på all lære fordi om det kommer fra en anerkjent forkynner. Vranglære blir ofte presentert sammen med Sannheten, og slik forblindes vi.

    Vi mennesker har også en lei tendens til å bli glad i forkynnere, og slik sluker vi alt som presenteres,for den kritiske sans svekkes.

    Så får det være opp til dere å avgjôre om denne læren er på linje med Ordet.

    Flott det blir tatt opp til diskusjon, og honnør til Sambåndet som gir rom og lov for undring.

    Mvh Merete Ytterdal

    Svar
    • 5.1

      Petter Olsen

      24. mars, 2018, kl. 23:13

      God kveld igjen!

      Jeg viser til kommentar 4.1. Når det gjelder påstand om eksempel på universalisme, synes jeg UK Apologetics har noe å bidra med.

      Svar

Skriv en kommentar

Til høsten blir det ledige plasser i Betania Studentfellesskap. Husfar Torgeir Skrunes vil helst ha inn jenter.

‒ Vi har beholdt godkjenningen av 120 studentplasser, sier en lettet og fornøyd rektor Gunnar Ferstad ved Bildøy Bibelskole.

Plussreiser opplever størst vekst i turer til Israel/USA, og flere av de nye kundene kommer fra andre kirkesamfunn enn lutherske.

Er det at man bare ønsker å være morsom, en legitim grunn for en publikasjon til å bruke et navn som ligner en annens merkevare?

Forholdet til jøden Jesus sto sentralt da Israels første 70 år som gjenopprettet stat ble markert på Jæren i går kveld.

Copyright © Sambåndet 2018