Daniel Lisigurski, lærer på Film & TV

Fra drøm til sending

Han kom egentlig dumpende innom som timelærer. Noen år senere har han ansvar for Bildøys egen web-tv.

– Da jeg kom hit for tre år siden, hadde vi lite utstyr og lite elever, sier Daniel Lisigurski, hovedmannen bak ideen om Bildoy.tv. Det var heller ikke så klare tanker om hva man ville med medialinjen, men Daniel hadde drømmen klar.
– De spurte meg og jeg svarte film og tv. Det er det som er mitt fag, sier han.

Raskt på plass
Drømmen ble alvor. Sparegriser ble knust og ustyr handlet inn. Sene sommerkvelder gikk med til snekkerarbeid og til skolestart 2009 stod det nye studio klart. Det ble tatt i bruk med det samme, både til interne og eksterne produksjoner.

Men de interne produksjonene fikk en utfordring – hvor skulle de vises?

– Jeg hørte tidligere elever fortelle om de gamle internsending-ene de hadde på radio og hvor mye godt miljø som ble skapt rundt disse. Jeg tenkte, hvorfor ikke gjøre noe av det samme med tv, forteller Daniel engasjert.
– Tenk å ha en egen 24/7-tv med stoff fra Bildøy. Det ville vært kult.

Luksusproblem
Det ble mer enn med tanken. Ideen ble sådd videre, den fant god jord og vokste seg langt større enn bare en intern-tv. En åpen web-tv kom på plass, raskere enn de fleste drømte om.
– Jeg hadde et luksusproblem i fjor. Seks av studentene kvalifiserte til å bli stipendiater. Jeg måtte finne en måte å ta vare på dem og det gav rom for å tenke Bildoy.tv allerede nå.

Han er fornøyd med det som er på plass, men dette er bare starten, håper han.

– Reportasjer, bedehus-tv, reisedokumentarer, møte med gamle elever, politiske show, hva mener dagens 19-åring – mulighetene er enorme. Det handler om å ha tid – og ressurser til å lage, sier Daniel.

Stor PR-verdi
Daniel tror også Bildøy-tv kan ha en stor PR-verdi for skolen.
– Tidligere brukte vi mye tid og penger på PR ulike steder, som annonser i aviser og blad. Men den beste PR vi kan ha er glade folk som forteller om skolen til andre. Når vi da kan publisere ting på nettet like etter at det har skjedd, får vi en stor reklameverdi, mener Daniel.

Noen kjenner noen som går på Bildøy, de forteller om det de har sett, og de forteller andre. På den måten kan folk oppleve livet på Bibelskolen omtrent mens det skjer – eller like etter. Enten det handler om reportasje fra en studietur, et tulleinnslag på en hyggekveld eller et vitnesbyrd.

– Det blir på en måte intern-tv, men for alle.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.