Elevene gjør skolen kjent

KVS-Bygland bruker blant annet utdanningsmesser, skolebesøk og miljøarbeidere for å rekruttere elever.

− Vi bruker utdanningsmessene i Kristiansand og Stavanger. Der stiller vi med stand og elever. Elevene har en viktig rolle i innfallsvinkelen mot ungdommer. Det kommer elever fra 10. klasse og oppover på messene. Vi møter veldig mange ungdommer, forteller rådgiver Steffen Røykenes ved KVS-Bygland til sambåndet.no.

Ifølge rådgiveren er det cirka 7000 innom på utdanningsmessa i Kristiansand på de to dagene den avholdes i januar, og på messa i Stavanger er det cirka 9000 innom. Den 25.−26. november, samtidig med messa i Stavanger, vil Røykenes delta på messe i Knarvik i Nordhordland.

− Jeg er spent på den messen. Det er en yrkes- og utdanningsmesse der det er både bedrifter og skoler som utstillere, og besøkende kommer fra Åsane i sør til Gulen i nord, sier Røykenes.

For å bli kjent
− Hvorfor deltar dere på messer?

− Den største verdien for oss ligger i at vi gjør oss kjent blant ungdom. Vi er der først og fremst for å vise ansikt. Målet er å rekruttere elever og få så høy søkermasse som mulig. Jo større søkermasse, jo flere å velge mellom.

KVS Bygland trenger flere elever. I forbindelse med at skolen søker om Naturbruk tredje året har rektor Tor Inge Askeland tidligere opplyst til sambåndet.no at skolen for tiden har 46 elever, men trenger minst 60 elever for å gå i økonomisk balanse. Ifølge Røykenes er ikke utdanningsmesser det viktigste stedet for å rekruttere elever.

− Det er ikke der vi henter flest elever. Det er mer for å være til stede, enn å kapre elever. Hovedvekten av våre elever kaprer vi på andre måter, som skolebesøk, sommerstevner og via tidligere elever. Vi har også rekruttert elever på messer, men vi får flere søkere etter skolebesøk, forteller Røykenes.

Miljøarbeidere
Skolens miljøarbeidere er også viktige i rekrutteringsarbeidet.

− Vi bruker miljøarbeidere på messene. Hovedfunksjonen deres er på skolen, på fritiden. Elever som går og har gått hos oss, skal ha noe positivt å fortelle. Det er viktig at elevene får en positiv opplevelse, og at det er forskjellige aktiviteter på kveldstid, sier Røykenes.

− Hva er deres erfaring med miljøarbeider?

− Den er veldig bra. Vi er veldig heldig som har miljøarbeidere. De gjør en utrolig flott jobb. Vi har hatt perioder hvor vi var uten miljøarbeidere, og vi merker godt forskjellen når de ikke er der. Det er et aktivt miljø på skolen med mange aktiviteter, og det skjer ting hele tiden, for eksempel i gymsalen. Det er en økning i bibelgrupper og i deltakelse på tirsdagsmøtene, et frivillig møte på kvelden, forteller rådgiver Steffen Røykenes.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.