MANGE: Det var en god sesong på Lyngdal Bibelcamp. Bildet er fra formiddagsmøtet 22. juli. FOTO: PETTER OLSEN
Økning for Bibelcampen
Det registrerte antallet gjester på Lyngdal Bibelcamp var 23 prosent høyere i år enn i fjor.
Tall som er hentet ut fra bookingsystemet til Lyngdal Bibelcamp (LBC), viser at det var 3527 gjester på LBC i år. Tilsvarende tall for 2017 var 2878. Tallene inkluderer ikke barn og unge og heller ikke langtidsleiere eller dagsbesøkende. De reelle tallene er altså høyere enn det bookingsystemet viser.
– Flere som har vært gjester på campen i mange år, ga overfor meg uttrykk for at 2018 må ha vært tidenes sesong. Det baserte de både på antall campere og oppslutning om møtene. Folk som over flere år har jobbet på campen, hadde samme inntrykk, sier arrangements- og markedsansvarlig i ImF, Kenneth Foss, til Sambåndet.
Kollekt
Foss var selv leirsjef i uke tre. Han påpeker at det er viktig å forholde seg til faktiske tall.
– Både kollektsum og bookingtall er viktige indikatorer som kan si noe konkret om utviklingen, påpeker Foss.
Når det gjelder kollekter i løpet av campingsesongen, er det relevant å sammenligne med 2016. Da kom det ifølge Foss inn om lag 380.000 kroner. I 2017 var tallet om lag 450.000 kroner, altså en økning på 70.000 eller 18 prosent.
– Også i år kom det inn ca. 450.000, som kan tyde på at økningen fra 2016 til -17 ikke var et blaff. Trenden er ellers at kort og bankterminal er på vei ut. Bare ca. 15.000 kom inn på den måten i år. Resten er noenlunde likt fordelt mellom Vipps og kontanter, sier Foss.
649 flere
Ser vi litt mer på bookingtallene for 2018, gir de i gjennomsnitt 881 voksne gjester per uke eller 126 per dag. Økningen på totalt 649 voksne gjester fra 2017 til -18 utgjør slik sett fem «ekstra» dager.
– Vi fyller først opp med gjester på selve campingen og har så jordet oppe ved KVS-Lyngdal i reserve. I år måtte vi begynne å sende folk opp allerede første uka, og så var det fullt der både i uke 28 og 29, sier Foss.
– Hva tror du er årsakene til økningen?
– Det er jo fristende å svare at det er det gode programmet som er årsaken, sier Foss med smil om munn – og legger til:
Kvalitet
– Vi reklamerer egentlig ikke så mye. Men de som kommer, er godt fornøyd, og vi ser at familier og vennegjenger kommer tilbake år etter år og sprer gode opplevelser til andre, sier Foss.
Han legger heller ikke skjul på at været var bedre i år enn i fjor, noe som nok førte til at noen ble flere dager enn de egentlig hadde tenkt.
Kenneth Foss er litt usikker på hvor stor betydning det nye servicebygget hadde for det økte antallet besøkende, men regner med at det også hadde en viss betydning.
– Vi er opptatt av kvalitet på de ulike samlingene. På Kidzcamp i år utvidet vi fra tre til fire grupper, slik at det ble litt færre barn på hver gruppe. Det fikk vi svært gode tilbakemeldinger på og vil fortsette med, sier arrangements- og markedsansvarlig Kenneth Foss.
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!