DIGITAL RELIGION: Studien fra Nord-Amerika viser at religiøse unge voksne særlig benytter seg av passive tilbud som taler og gudstjenester på nett mer enn aktiv publisering. ILLUSTRASJONSFOTO: KPK

Trosutøvelse på nett skyver ikke ut fysisk deltakelse

De fleste unge voksne som bruker digitalt innhold knyttet til troen, gjør det som tillegg til fysisk oppmøte på kristne samlinger, ikke i stedet for. Det viser ny undersøkelse.

Den første generasjonen som kan kalles innfødte i den digitale verden, er mindre deltakende i personlige religiøse aktiviteter generelt. Men for dem som engasjerer seg, er religiøs utfoldelse i digitale rom med på å gjøre trosopplevelsen rikere, ifølge ny forskning.

Studien «Digital Religion Among U.S. and Canadian Millennial Adults», nylig publisert i Review of Religious Research, utforsker utbredelsen av digital religionspraksis blant 18 til 35 år gamle unge voksne (millennials) i USA og Canada. Kildegrunnlag er data fra 2019 Millennial Trends Survey. Rapporten er skrevet av professor i sosiologi ved University of Waterloo, Sarah Wilkins-Laflamme.

– Rikere

Millennials beskrives som «de som er født og oppvokst på slutten av 1980-tallet, 1990-tallet og begynnelsen av 2000-tallet». For formålet med denne studien var utvalget begrenset til personer født i årene 1984 til 2001.

– Vi vet at flere og flere mennesker henvender seg til digitale medier for spiritualitet, som chat-grupper med pastorer, nettprekener og religiøst innhold på sosiale medier, sier Wilkins-Laflamme til The Christian Post.

– Vi har funnet ut at selv om digital religion ikke nødvendigvis tiltrekker seg mange nye millennials, gjør den trosopplevelsen til de som allerede er involvert, rikere.

Forbruket av digital religion gjør seg ifølge studien særlig gjeldende ved passive former for innholdsforbruk sammenlignet med mer aktive former som publisering i sosiale medier. Sosialt miljø spiller en viktig rolle, med digital religionspraksis er mye mer utbredt i den generelt mer religiøse amerikanske konteksten, sammenlignet med den generelt mer sekulære kanadiske konteksten. Studien viser også at digital religionspraksis ofte, men ikke alltid, er knyttet til andre personlige religiøse og åndelige aktiviteter blant unge voksne.

Betydelig minoritet

Wilkins-Laflamme fant at digital religion praktiseres jevnlig av en betydelig minoritet av målgruppen. De fleste amerikanske og kanadiske millennials som engasjerer seg i digital religion minst en gang i måneden, gjør også minst én personlig religiøs eller åndelig aktivitet månedlig, antyder studien.

Omtrent 29 % av kanadiske millennials i studien rapporterte at de konsumerte religiøst eller åndelig digitalt innhold minst en gang i måneden. 17 prosent postet selv religiøst innhold på sosiale medier minst én gang i måneden.

I USA sa 41 % av millennials at de bruker religiøst eller spirituelt digitalt innhold minst en gang i måneden. 32 prosent postet selv slikt innhold på sosiale medier månedlig.

Kombinasjon

I Canada var det bare 5 prosent av de 29 prosentene som rapporterte at de konsumerte religiøst innhold månedlig eller oftere, som sa at de gjorde dette uten å engasjere seg i fysisk, personlig religionsutøvelse minst en gang i måneden.

– For det meste er folk involvert fysisk og supplerer det med digitalt innhold, sier Wilkins-Laflamme til Religion News Service (RNS).

Pauline Cheong er professor ved Universitetet i Arizona og forsker på religion og kommunikasjonsteknologier.

– Funnene i undersøkelsen vil være en trøst for kristne ledere som er bekymret for at teknologi vil erstatte religiøsitet. Digital religion utgjør ikke en forstyrrende endring. Det er mange kunnskapsrike trosutøvere som bruker digitale virkemidler for å utfylle eksisterende bånd til religion, sier Cheong til RNS.

Studien indikerer at en større andel av millennials til en viss grad kommer i regelmessig kontakt med religion og spiritualitet på nett, ettersom frekvensen av mer konvensjonell religiøs praksis, som personlig oppmøte i religiøse tjenester, har falt de siste årene blant yngre generasjoner.

Ikke koronaeffekt

Siden studien baserer seg på data fra 2019, fanger den ikke opp hvordan koronapandemien påvirket forbruket av digital religion blant de unge voksne. Men den antyder at det allerede var et flertall av millennials i både USA og Canada som konsumerte religiøst eller spirituelt digitalt innhold minst en gang i året. KPK

Artikkelen er skrevet av Ingunn Marie Ruud, Kristelig Pressekontor, med bidrag fra Petter Olsen, Sambåndet.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.