Bergens Indremisjon kutter på administrasjon

Bergens Indremisjon kutter i antall ansattårsverk og vil satse mer på frivillighet.

Sambåndet.no meldte fredag 4. mars at forsamlingen i Betlehem lyser ut fem stillinger (se faktaboks). Ifølge utlysningsteksten er det mulig å kombinere flere av stillingene.

– Vi håper at vi får noen i hele stillinger, bekrefter forsamlingsleder Glenn Nord-Varhaug i Bergens Indremisjon (BI).

Kutter

Forsamlingslederen bekrefter at administrasjon og styret har benyttet anledningen som oppsigelser og pensjonering ga, til å gjennomgå strukturen i bemanningen.

– Hovedgrepet i det vi nå gjør, er å redusere innen administrasjon og rette ressurser inn mot forsamlingsarbeidet, sier Glenn Nord-Varhaug til sambåndet.no.

Totalt sett reduseres bemanningen fra 6,5 årsverk i fjorårets budsjett til 5,7 i den nye løsningen. Fordelingen av årsverk mellom administrasjon og forsamlingsarbeid var i 2015 henholdsvis 2,4 og 3,1 årsverk, mens den nå blir henholdsvis 1,6 og 3,1 årsverk (vaktmester i full stilling kommer i tillegg). I 2010 var det til sammenligning 8,78 årsverk i Bergens Indremisjon.

– Vi reduserer administrasjonslederstillingen fra 100 til 50 prosent og kontorfullmektig fra 80 til 50 prosent stilling, sier Nord-Varhaug.

Administrasjon og styre har gått gjennom alle oppgavene som utføres på kontoret, og gitt dem et visst antall arbeidstimer.

– Da har vi sett at noe av det administrasjonslederen har gjort, har vært forsamlingsrettet. De oppgavene har vi lagt inn i en nyopprettet stilling som forsamlingsleder 2, sier Nord-Varhaug.

Audun Myksvoll, som var ansatt som diakoniarbeider i BI, er blitt pensjonist. Diakonale oppgaver legges til forsamlingsleder 2.

– Diakoni ligger dypt i historien til forsamlingen og har vært viktig for arbeidet vårt. Vi tror også at dette vil være viktig for arbeidet vårt i den tiden som kommer, sier Nord-Varhaug.

Ledelsen i BI ønsker også økt vektlegging av frivillighet og legger også det inn som en del av oppgavene til forsamlingsleder 2.

– Den som ansettes i stillingen, skal blant annet kartlegge kompetansen som finnes i forsamlingen. Nå skal vi for eksempel bytte ut et nøkkelsystem i bygget, og arbeidet med blant annet å hente inn pristilbud, gjøres av frivillige som synes det er kjekt å gjøre slike ting, sier Glenn Nord-Varhaug.

En del av tenkningen bak nyorganiseringen er også at de ansatte skal “trå et skritt tilbake”, som forsamlingslederen uttrykker det:

– Vi skal lede de frivillige lederne våre og skape frihet for frivillige til å utføre en jobb i forsamlingen. Vi ønsker å slippe folk til, sier Nord-Varhaug.

Søknadsfristen for de fem stillingene er 31. mars.

– Men vi vil bruke god tid på å finne de rette personene. Vi tror dette er en investering for vekst i arbeidet vårt, sier forsamlingsleder Glenn Nord-Varhaug i Bergens Indremisjon.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.