Fortsatt økning for sambåndet.no

Nyhetsnettstedet sambåndet.no hadde drøyt 153.000 sidevisninger i 2016 og nesten 58.000 brukere. Det er en økning på henholdsvis 52 og 40 prosent fra året før.

For hvert år blir det stadig vanskeligere for sambåndet.no å konkurrere med fjoråret. I januar 2013 startet redaksjonen en bevisst satsing på både å publisere flere artikler og å øke utbredelsen av dem. Det har gitt resultater:

  • Antall sidevisninger (defineres som en «side» – det vil stort sett si en artikkel – på sambåndet.no som lastes inn av en nettleser) er mer enn seksdoblet sammenlignet med 2012 (16.668)
  • Antall brukere (defineres som personer som har vært innom nettstedet minst én gang) har økt nesten 13 ganger siden 2012 (4496).

Økter

Tallene for 2016 viser at også antallet av det som kalles økter, nå har passert «drømmegrensen» på 100.000. En «økt» defineres som «en serie av sidevisninger gjennomført av samme bruker innenfor en tidsperiode på 30 minutter» (kilde: synlighetsbloggen). Dette er det tallet som vektlegges mest av statistikktjenesten Google Analytics. I 2016 er det registert 105.423 slike økter. Det er en økning på 59 prosent sammenlignet med fjoråret. Går vi tilbake til 2012 (8780 økter), snakker vi dermed om 12 ganger flere.

For å sette dette litt i perspektiv, kan vi nevne at Kristiansand by har 61.000 innbyggere. Antallet som var innom sambåndet.no minst én gang i fjor, tilsvarer nesten hver innbygger i Norges åttende største by.

Antallet som var innom sambåndet.no minst én gang i fjor, tilsvarer nesten hver innbygger i Norges åttende største by

Utflating

Det skal innrømmes at den betydelige årvisse økningen flatet noe ut i fjor. Mens antall sidevisninger, brukere og økter økte med henholdsvis 55, 86 og 67 prosent fra 2014 til 2015, økte de samme parametrene med henholdsvis 52, 40 og 59 prosent fra 2015 til 2016. Et annet tegn på utflatingen er at antall førstegangsbesøkende utviklet seg negativt (minus 13 prosent) i 2016 sammenlignet med 2015. Det blir særlig spennende å se hvordan antallet brukere utvikler seg i løpet av 2017, sammenlignet med fjoråret.

Beste dag(er)

Mens dagen med flest besøk (økter) i 2015 var 1. juledag (2231 økter, intervju med Ståle Halsne), er det søndag 25. september som peker seg ut for 2016. Den dagen publiserte vi blant annet en reportasje fra åpningshelgen for Straume Forum – de nye lokalene til ImF Straume. Hele 2702 økter ble gjennomført på sambåndet.no den dagen.

GF og beste uke

Ettersom ImF gjennomførte generalforsamling i 2016 (27.-31. juli) er det også svært interessant å se på hvilken uke som var best besøkt. Redaksjonen satset betydelig på nettet de dagene GF pågikk, og det resulterte i 4610 økter i perioden 24.-30. juli (uke 30). Det ville ha vært mer enn nok til å «slå» beste uke i 2015 – 3543 økter i perioden 20.-26. desember (uke 51/52), men sannelig fikk ikke perioden 25. september til 1. oktober (uke 38/39) enda høyere resultat, med 5930 økter. Reportasjen fra åpningshelgen for Straume Forum (se lenke over) ble trolig lest over flere dager. Trolig ble også KPK-intervjuet 24. september med et par som giftet seg på ny med hverandre etter skilsmisse lest inn i den nevnte perioden. Også perioden 16. oktober til 22. oktober (uke 41/42) scoret høyere enn beste uke i 2015 – med 3771 økter. Her var det nok nyhetssakene om at Si-Reiser skifter navn til Plussreiser og ny daglig leder for Egill Danielsen Stiftelse som slo ut.

Leses mest på (Apple)mobil

Chrome er det nettleseren som flest benytter (35 prosent av alle økter i 2016), mens gode gamle Internet Explorer er nede på 7 prosent. De fleste (52 prosent av alle økter) skjer via mobiltelefon. Deretter følger datamaskin (30 prosent) og nettbrett (19 prosent) – avrundede tall. Når det gjelder hvilket merke våre lesere benytter, er det fortsatt solid Apple-dominans både hva mobiltelefon og nettbrett angår. To Samsung-modeller (Galaxy S6 og S5 er eneste unntakene, på henholdsvis 7. og 10. plass.

Trafikken

Den nevnte satsingen på å øke utbredelsen av stoffet vårt har først og fremst skjedd gjennom å dele artiklene på det sosiale nettsamfunnet Facebook, der både Sambåndet og Indremisjonsforbundet har egen profil. 59 prosent av leserne i 2016 kom til siden via sosiale medier (Facebook). For 2015 var tallet 49 prosent. 19 prosent fant nettstedet gjennom søk (22 prosent i 2015), 12 prosent ble henvist fra andre sider (13 prosent) og 10 prosent kom direkte til siden (16 prosent). Av de som kom via andre nettsteder, kom 77 prosent fra organisasjonsnettstedet imf.no, der sist publiserte Sambåndet-sak ligger klikkbar i høyremargen. Gledelig er det å se at dagen.no er kommet inn på lista med 91 henvisninger (0,75 prosent av totalen).  

Så lenge Facebook ikke tar betalt – og ikke legger seg opp i våre redaksjonelle beslutninger – er dette på sett og vis greit

Facebook

Selv om Facebook-dominansen er resultat av en bevisst strategi, betyr det altså at vi – i likhet med de fleste andre nyhetsmedier – har gjort oss ganske avhengig av nettsamfunnet for å nå virkelig mange med stoffet vårt. Alle andre måter å komme til siden på gikk altså ned i 2016. Så lenge Facebook ikke tar betalt – og ikke legger seg opp i våre redaksjonelle beslutninger – er dette på sett og vis greit. Også vi må være «der folk er».

Geografi

95 prosent av leserne våre befinner seg i Norge. Bryter vi det ned på fylker, får vi følgende fordeling: Klart størst er Hordaland med 30 prosent av alle økter fulgt av Rogaland 19 prosent og Oslo 19 prosent (18,82). Så er det et stykke ned til Møre og Romsdal 7,95 prosent og Vest-Agder 7,75 prosent. Nytt hopp til Sør-Trøndelag (2,98 prosent) og Sogn og Fjordane (2 prosent), mens Akershus (1,89 prosent), Aust-Agder (1,61 prosent) og Finnmark (1 prosent) ligger nederst. Endringen her fra 2015 er at Møre og Romsdal har klatret forbi Vest-Agder.

Ålesund doblet

Av steder i Norge er det likt i toppen (se faktaboks).  Midt på har har Sandnes og Kristiansand byttet plass, og i bunnen har Ålesund og Time gjort det samme. Karmøy lå på åttende plass i 2015, men er nå falt ut av lista. Ålesund har klart størst økning i antall besøk – mer enn doblet fra 2015. Vi skal vel ikke se bortfra at GF på Borgund folkehøgskole bidro sterkt til det. Også Sandnes og Trondheim har solid økning fra 2015 til 2016.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.