KREVENDE: "Tett på" er den tyngste TV-satsingen til P7. Begge foto: P7

Stor TV-satsing i P7

Irene Krokeide Alnes får frem de spennende livsreisene i TV-programmet «Tett på».

‒ Det er den tyngste TV-satsingen vi har gjort i P7. Vi har jobbet mye for at det skal bli høy kvalitet på programmene, forteller daglig leder Kenneth Hjortland i P7 til sambåndet.no om kanalens siste TV-satsing – «Tett på».

Siden 2012 har Irene Krokeide Alnes laget radioprogrammet «Irenes kvarter» for P7, og nå har hun nylig spilt inn 12 halvtimelange TV-programmer i serien «Tett på». Programmene er spilt inn i Ingeløa, en ombygd løe på gården til Linda og Karl Arne Austnes, sistnevnte tidligere kretsleder i Sunnmøre Indremisjon, på Godøya på Sunnmøre der Irene bor.

Spennende historier
‒ Irene har en stor kontaktflate etter 45 år i misjonen. Hun har møtt mange forskjellige mennesker med spennende historier. Målet er å dele noen av disse historiene. Tanken er å få frem vanlige mennesker med uvanlige livsreiser. Det er noen kjente personer som Per Sævik og Ole Abel Sveen og andre mindre kjente personer. Felles for alle er at de har en spennende livsreise, forklarer Hjortland.

Evangelisering
‒ Det viktigste er å få frem Jesus og hva Jesus gjør i menneskers liv og å få frem den gode historien på en måte som skaper gjenkjennelse, slik at folk kan kjenne seg igjen i sine egne liv. Historiene kan formidle evangeliet. Det er en form for evangelisering, sier Irene Krokeide Alnes.

Serien går nå hver lørdag kl. 19.00 på Kanal 10 frem til St. Hans. Fra høsten er planen at P7 skal sende programmet på Frikanalen.

Bratt læringskurve
‒ Hva er den største forskjellen mellom å jobbe med radio og jobbe med TV?

‒ På TV ser folk deg. Du er veldig synlig og kommer ikke bare med stemmen som du gjør på radio. Når du møter folk gjennom TV, får du blikkontakt, svarer Krokeide Alnes og fortsetter: – Du kommer på besøk til seerne med gjesten din. Og det blir veldig personlig og tett på seerne også.

‒ Hvordan har det vært å jobbe med «Tett på»?

‒ Det har vært en veldig bratt læringskurve. Det er første gang jeg leder et TV-program. Men vi har hatt en fantastisk produsent i Heidi Klingsheim. Jeg har hatt ideene til folk som vi kunne intervjue. Så har vi samarbeidet om intervjuene og mål med intervjuene og hvordan det kan bli så bra at folk får lyst til å følge med fra begynnelse til slutt.

Kvalitet
På spørsmål om det blir flere programmer, svarer Hjortland:

‒ Vi er i tenkeboksen. Det er en dyr produksjon, og vi lever av gaver. Så vi må vurdere det nøye.

‒ Hva synes du om resultatet?

‒ Jeg er jo ikke helt objektiv. Men jeg må si at resultatet er over all forventing. Det er kvalitetsmessig gode programmer. Jeg synes Irene klarer å få frem de spennende historiene, og det er gode musikalske innslag, sier Hjortland.

Hjemmekoselig
Irene Krokeide Alnes er også fornøyd med resultatet.

‒ Det er en veldig god ramme rundt det hele. Fotograferingen er god, og filmteamet har gjort en god jobb. Det er gjestene som gjør programmet så bra. Deres evne til å formidle sitt levde liv har imponert meg. Jeg gleder meg til å se de ferdige programmene med hver enkelt gjest. Så er det gode sangere som formidler Jesus gjennom sangen. Det er Klingsheims idé hvordan man kan filme slik at det blir rolig og hjemmekoselig. Det ser ut som vi har det kjekt i lag, og det har vi jo, sier Krokeide Alnes og legger til:

‒ Jeg er takknemlig for samarbeidet med P7, og at de satset på denne produksjonenOg dersom seerne ønsker flere program i denne stilen, så er vi glad for all forbønn og støtte vi kan få økonomisk, til flere ”tette på.”

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.