PÅ KAFÉ: Å filme Plussord på en kafé har vært et bevisst valg. – Det skal føles som om du sitter ved samme kafébord, sier Svartdahl. Her gjør produsent Ole Kristiansen (t.h) klart til opptak av nye Plussord videoer. FOTO: Ingunn Marie Ruud, KPK
Medierosen til Plussord
At daglige videoer på ett minutt kan få en stor betydning i folks liv er noe av det som driver teamet bak Plussord.
Årets vinner av Medierosen fra Tro & Medier er Plussord, daglige videoandakter på sosiale medier, produsert av TV-Inter.
Siden slutten av oktober i fjor har Plussord i skrivende stund fått over 41 800 følgere til sammen og nesten 6,2 millioner visninger totalt. Videoene har blitt delt over 71 000 ganger og vises i gjennomsnitt over 20 500 ganger per dag.
Slike høye tall er selvsagt motiverende for programleder Egil Svartdahl, produsent Ole Kristiansen og daglig leder i TV-Inter Einar Matre, men når KPK treffer dem i Barratt kaffebar i Filadelfiakirkens lokaler i Oslo, forteller de at det først og fremst er enkeltmenneskers hjerterørende historier som gir dem den indre drivkraften.
– For noen er slike små ting avgjørende. At noe så lite kan bety noe så stort, det deler vi med hverandre når vi får gode tilbakemeldinger. Enkeltmennesker som blir berørt og takknemlige, har alltid vært det som driver oss, forteller Egil Svartdahl.
TV-pastoren forteller at han ikke har noe ønske eller ambisjon om at Plussord skal erstatte noe for mennesker som tar seg tid til større rammer i Bibel og bønn.
– Min ambisjon er at alle de som skulle ønske de gjorde det, men ikke gjør det, likevel får noe som er bedre enn ingenting. Det er helt sikkert mange som ser dette som ikke trenger det, men noen har bare dette, sier han.
Nesten 40 prosent av stemmene
Plussord var nominert til Medierosen sammen med fem andre kandidater (se faktaboks). Det var en avstemming på nett som avgjorde vinneren der Plussord fikk nesten 40 prosent av stemmene.
Juryen skriver i sin begrunnelse for nominasjonen av Plussord:
«På kort tid har dette konseptet klart å nå ut til mange tusen, med over 21 000 følgere på Facebook og over 12 000 følgere på Instagram. Forkynnelsen er livsnær, Jesusforankret og i et format som er perfekt for sosiale medier.»
Prisen ble utdelt fredag 28. august i forbindelse med webinaret «Korona og digitalt kirkeliv – hva har vi lært?»
Startet med velsignelsen
Historien om Plussord starter egentlig med en annen produksjon TV-Inter gjorde for nettsiden OmGud.net. I videoserien «Velkommen hjem» holdt Egil Svartdal et slags innføringskurs i kristen tro. OmGud.net klippet ut velsignelsen fra en av disse videoene og la den på sin Facebook-side. Den fikk en mengde positive kommentarer og takk.
– Da begynte en tanke å forme seg hos meg: Tenk om vi kunne få velsigne folk hver dag og la dem få en god start på dagen med en tanke, et bibelvers og en velsignelse, sier produsent Ole Kristiansen engasjert.
Etter litt overtalelse ble han enig med Svartdahl om å prøve ut konseptet med korte videoandakter hver dag i ett år. Etter første uka med videoer hadde Plussord over 400 delinger og en mengde kommentarer og likes.
Vil holde ryktet om Jesus levende
Svartdahl selv forteller at en del av hans skepsis i starten stammer fra at han i stor grad har holdt seg unna sosiale medier tidligere.
– Jeg mener selv at jeg er rimelig oppmerksomhetssyk og tar stor plass. Jeg har hatt et slikt forhold til sosiale medier at det er fint for dem som håndterer det, men at jeg kanskje ikke skal behøve å fore den oppmerksomhetssyken min inn der, sier han.
TV-pastoren lot seg likevel overtale til å bli programleder i den nye satsingen.
– Vi i TV-Inter har en visjon om at vi skal holde ryktet om Jesus levende. Det er en drivkraft. Når vi snakket om hvem som kunne nå både kirkefremmede og kirkevante og de andre ble enige om at det var meg, da gjorde vi det sånn, sier Svartdahl.
Mulig å dele
Kristiansen, som har vært primus motor for Plussord fra starten, forteller at de ble enige om at videoene skulle ha en tematikk som gjorde det enkelt å dele.
– Vi ville at det ikke skulle bli så internt, eller så kristelig, at en ikke kunne dele det på sosiale medier. Det er mange som synes det er vanskelig å skulle dele en andakt, sier han.
Produsenten forklarer at TV-Inter ikke har brukt en eneste krone på å kjøpe seg seere eller visninger.
– Alt er organisk. Alt har skjedd gjennom delinger, at folk har villet dele dette med sine venner.
– Krevende å være kort
Plussord har valgt formatet med videoer på maks ett minutt fordi det er grensen for videoer på Instagram uten at du må klikke deg videre for å se hele.
Svartdahl, som er kjent fra programmer som «Pastor på prøve» og «Reisen hjem», der han har lengre og dypere samtaler med folk, innrømmer at det ikke har vært lett å skrive tekster på under ett minutt.
– Det er krevende å være så kortfattet og samtidig prøve å levere et innhold som gjør at det er verdt å høre på. Det er ikke noe problem i seg selv å være kort, men innholdet skal jo gi folk noe. KPK
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!