AKSJON: Daværende DVI satte i gang en stol-aksjon i forbindelse med at Bergens Indremisjon skulle bygge dagens Betlehem i 1993. Forbundsstyret bevilget selv 100.000 kroner. 1. desember 1993 ble sjekket overrakt. Fra venstre: Audun Myksvoll, Gjert Reknes, Kjell Furnes og Ole Abel Sveen. FOTO: PAUL ODLAND/SAMBÅNDET ARKIV
Pusser opp etter 30 år
For 30 år siden flyttet Bergens Indremisjon inn i det nye bygget Betlehem. Siden da har det bare vært mindre oppgradering av bygget, men nå skal det få et stort løft.
Den 21. mars er det ekstraordinært årsmøte for Bergens Indremisjon. Én sak står på sakslisten, prosjekt oppgradering av forsamlingsbygget som forsamlingen har jobbet med siden i fjor. Styret skal legge frem prosjektet med forslag til vedtak som årsmøtet skal ta stilling til.
– I år er det 30 år siden Bergens Indremisjon flyttet inn i det nye bygget, Betlehem. Siden den tid har vi hatt mindre oppgraderinger. Kjøkkenet ble pusset opp for noen år siden, og salong og ungdomsalen i andre etasje er også pusset opp, forteller kontorleder Signe Olise Berg til Sambåndet.
Oppgradering
Nå skal forsamlingen i gang med en større oppgradering av bygget. Møtesalen, salongen og toalettene skal pusses opp, og inventar skal skiftes ut.
– Når det gjelder inventar, satser vi på noe gjenbruk, som stolene i møtesalen. De skal trekkes om.
Ventilasjonsanlegget skal byttes ut. Ifølge medlemsbladet «Vårt Liv» for februar 2024 vil kostnadene på det nye ventilasjonsanlegget bli på 981.000 kr pluss moms. I tillegg kommer elektrikerarbeid på 50.000 kr eksklusive merverdiavgift.
– Vi har et husstyre som har jobbet godt med oppussingsplanene våre over lengre tid. Nå er de i ferd med å hente inn anbud fra både tømrer og diverse andre fag og finne løsninger på det som vi har tenkt å gjøre. Vi har hentet inn et skisseforslag fra en designer som vi har presentert for våre medlemmer, og vi har hatt spørreundersøkelser og flere medlemsmøter. Medlemmene har vært hørt og kommet med innspill som vi har bakt inn i det som skal bli gjort av oppussing, sier Berg.
Finansiering
– Hvordan vil dere finansiere prosjektet?
– Vi finansierer via innsamlede gaver og det som vi har på bok, og vi har en innsamlingskomité som skal hjelpe til med å arrangere forskjellige arrangement og giveraksjon. Foreløpig er det planlagt konsert i april. Komiteen jobber godt og har flere ideer.
– Hva regner dere med at totalkostnaden blir for prosjektet?
– Det vil koste en del siden det er snakk om omfattende oppgradering, men vi prøver så godt vi kan å få gode tilbud. Vi regner med at det vil koste noen millioner kr. Dette har vi kalkulert inn i budsjettet, svarer Berg.
– Vi tenker fremover og at dette er utrolig viktig for oss. Hvem pusser ikke opp hjemmet sitt innimellom når trengs? Det er jo vårt åndelige hjem. Etter 30 års drift er møtelokalet ganske slitt. Nye generasjoner tar over, og det oppstår nye behov. Det var på høy tid å pusse opp lokalene nå, legger hun til.
Fremdriftsplan
– Hvordan blir det med aktivitetene mens dere pusser opp?
– Vi har beregnet at arbeidet skal skje i sommer – i juni, juli og august – med oppstart igjen i september. Det ser ut til at det kan gå greit. Opprinnelig tenkte vi å pusse opp i fjor sommer, men medlemmene ønsket litt mer tid, sier Signe Olise Berg.
Legg igjen et svar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!